AngÄende beslutet om att förÀndra förutsÀttningarna för Folkungskolans profilklasser finns en del obesvarade frÄgor som behöver redas ut. Det första Àr att man valt ett perspektiv som grund för beslutet utan att vÀga in andra perspektiv. Representation Àr viktigt, men det Àr Àven det sociokulturella perspektivet. För att skapa nÄgot bra tillsammans krÀvs tillit bÄde till den egna förmÄgan, men Àven tillit till varandra. Representationen behöver breddas pÄ mÄnga omrÄden, men att göra det genom pÄtvingade förÀndringar i elevers skolvardag Àr vare sig hjÀlpsamt eller verksamt. Detta har prövats förr utan framgÄng nÀr musikklasserna en gÄng startade.
En tes man driver starkt behöver alltid prövas och vÀgas mot andra synsÀtt och perspektiv. Har detta gjorts baserat pÄ kunskap och erfarenheter frÄn Àmnesexpertisen? Att förÀndra representation Àr en proaktiv handling och behöver ske inför sjÀlva rekryteringen. Det Àr dÀrför inte hjÀlpsamt att blanda elever, som frÄn början valt en specifik profil av en specifik anledning, i efterskott i syfte att öka representationen.
NĂ€r inriktningarna musikproduktion, hemkunskap och science skapades blandade man elever för att fylla klasserna. Den sociala miljön blev dock aldrig riktigt bra, vilket jag vet dĂ„ jag har ett barn som gick första Ă„rgĂ„ngen. MotsĂ€ttningar uppstod dĂ„ klassen spretade Ă„t olika hĂ„ll pĂ„ grund av olikartade intresseomrĂ„den. Om en profilklass ska ges möjlighet att skapa nĂ„got bra tillsammans behöver man fĂ„ ingĂ„ i den gruppen fullt ut. Det Ă€r svĂ„rt att bygga ett lag som presterar vĂ€l ihop om man inte fĂ„r möjlighet att bygga lagandan tillsammans. De sökande Ă€r elever som valt en specifik profil av en specifik anledning, det Ă€r inte för att de vill âha roligtâ, som rektor Anna Dahlström antyder. De vill lĂ€ra sig ett kunskapsomrĂ„de pĂ„ djupet tillsammans med likasinnade som har samma mĂ„l.
Har ledningen diskuterat vilka konsekvenser detta beslut kan fÄ pÄ sikt beaktat aspekten att en viss rekryteringsbas till estetiska programmet kommer frÄn skolans egna musikklasser? En kvalificerad gissning Àr att söktrycket till dessa profiler kommer att minska. Man söker sig nÀmligen inte till en spetsutbildning för att roa sig utan för att man har ett seriöst intresse för den valda profilen. LÀser man musik, dans eller konst Àr det för att man har det genuina intresset.
Det ledningen genom detta beslut tar bort Àr profilernas sjÀl och medarbetarnas möjligheter att arbeta lÄngsiktigt och djupgÄende inom ett visst specifikt omrÄde. Att anvÀnda representation som anledning kÀnns som en dÄlig ursÀkt och en maskering av personliga uppfattningar om vad dessa Àmnen Àr, kan vara och bidrar med. Musik, dans och konst kan vara en hobby, men Àr ocksÄ möjliga yrken. Dessa elever och deras intressen behöver dÀrför tas pÄ allvar och inte anvÀndas som medel för att nÄ andra mÄl.
Till nÀsta höst tÀnkte min son söka, detta upplÀgg kommer dock inte fungera för honom, men vi har Ätminstone tid att leta andra alternativ.