En felaktig bild av Attendo framställs

Under senare tid har Corren haft flera granskande artiklar om Attendo där kritiken från ett fåtal framställs som generell. Det är en felaktig bild.

Vi är övertygade om att konkurrens och mångfald av utförare leder till ökad kvalitet och bättre verksamheter generellt, menar debattörerna.

Vi är övertygade om att konkurrens och mångfald av utförare leder till ökad kvalitet och bättre verksamheter generellt, menar debattörerna.

Foto: JESSICA GOW / TT

Debatt2020-12-04 06:17
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi har bra verksamheter i Linköping, både inom hemtjänsten och på våra äldreboenden. Attendo Bantorget är ett tydligt exempel på det där 88 procent av de boende är nöjda med sitt boende, enligt Socialstyrelsens senaste brukarundersökning. I de verksamheter där det funnits brister har vi arbetat aktivt för att åtgärda dessa, i samförstånd med förvaltningen. Vår bild är att våra boende och kunder inom hemtjänsten är nöjda med Attendos verksamheter i Linköping. 

Vi välkomnar granskning, men vi tycker det är beklagligt att man ifrågasätter Attendos samtliga verksamheter i Linköping på det sätt som äldrenämndens ordförande gör. 

Attendo har bedrivit äldreomsorg i Linköping under lång tid. Vi är övertygade om att konkurrens och mångfald av utförare leder till ökad kvalitet och bättre verksamheter generellt. Under pandemin har de privata utförarna, i synnerhet Attendo gått mycket längre än vad någon annan utförare gjort för att motverka smittspridningen. Det arbetet har skett i nära samarbete med Linköpings kommun. 

På våra äldreboenden och inom hemtjänsten genomför vi dagliga hälsokontroller av samtliga medarbetare som innebär temperaturtagning och kritiska frågor om allmäntillstånd inför varje arbetspass. Sedan mitten av maj har vi en höjd skyddsnivå på samtliga äldreboenden. Det innebär att medarbetarna bär munskydd vid alla vårdnära omsorgsmoment. Sedan den 23 november har vi förstärkt riktlinjerna ytterligare vilket innebär att munskydd och visir används vid alla vårdnära moment i de boenden där smitta finns, även om den boende inte har konstaterad smitta.

Vi undviker att de boende samlas i dagrum och kök och försöker, i den mån det går att måltider ska intas i de boendes lägenheter. Vi möblerar om i dagrum och gemensamma utrymmen så att avstånd kan respekteras och vi uppmanar medarbetarna att följa myndigheternas råd och rekommendationer utanför arbetstid. 

Vi uppmuntrar alla medarbetare att hjälpa närstående att genomföra samtal, eller hålla kontakt genom olika digitala mötesformer så att den viktiga närståendekontakten ändå kan behållas. Vi uppmuntrar även till fortsatta utomhusbesök under säkra former där man håller avstånd och använder munskydd. Har de närstående inte med sig munskydd erbjuder vi dem det.

Inom hemtjänsten reviderar vi hemtjänstpersonalens arbetsslingor så att det blir ett minimalt antal medarbetare som besöker varje person. Medarbetare har skyddsutrustning på sig under varje besök, oavsett om kunden uppvisar symtom. Vi försöker ordna så att matbeställningar levereras via olika mataffärers service till de kunder som det kan fungera för, vissa tillsynsbesök görs via telefon istället för fysiska besök där det kan fungera och kunden medger till detta.  Alla icke nödvändiga insatser minskas ner, till exempel promenader, sociala besök, enkla tillsynsbesök eller andra mer serviceinriktade åtgärder. Vi ser till att våra kunder har så få nära kontakter som möjligt under denna period.

Vi står mitt i en pandemi. I det läget behöver vi ingjuta hopp och trygghet för alla dem som får äldreomsorg. För det krävs mer samarbete mellan det offentliga och privata, inte mindre.