Ett flertal föreningars existens hotas av beslutet

Den 16 juni 2020 beslutade Social och omsorgsnämnden i Linköping att förändra riktlinjerna för föreningsbidrag.

I föreningshuset Fontänen huserar flera föreningar och också organisationen Funktionsrätt som har cirka 20 föreningar under sitt paraply med totalt 4 000 medlemmar.

I föreningshuset Fontänen huserar flera föreningar och också organisationen Funktionsrätt som har cirka 20 föreningar under sitt paraply med totalt 4 000 medlemmar.

Foto: Annika Ekstedt

Debatt2020-10-29 06:45
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Av handlingen framgår att nämnden vill ta bort möjligheten till föreningsbidrag för flera av de föreningar som idag får föreningsbidrag. Orsaken anges vara att de är ”medicinska patientföreningar” för olika diagnoser, och att de då inte kan anses ingå i nämndens ansvarsområde. Inte heller ska bidrag till lönebidragsanställningar lämnas.  

Vid Funktionsrätt-Linköpings dialogmöte, 13/10, där politiker var inbjudna för att kunna svara på frågor, lämnade Social- och Omsorgsnämndens tillförordnade ordförande, Fredrik Lundén, ett anmärkningsvärt svar på frågan om huruvida de senaste 30–40 årens beslut i kommunen avseende föreningsbidrag varit felaktiga. Fredrik Lundéns sa att ”så kunde det vara”. Detta är, vid en försiktig tolkning av hans ord, en mycket grov och därtill ogrundad anklagelse. Särskilt om påståendet att våra föreningar ska betraktas som medicinska och/eller patientföreningar – vilket är helt fel. 

Föreningar som tillhör Funktionsrätt-Linköping är inte per definition, medicinska föreningar! De är föreningar för medborgare, kommuninnevånare, människor med funktionsnedsättningar, vars arbete inte är kopplat till individens diagnos – arbetet är inriktat på att i dialog med politiken och olika myndigheter, på bästa sätt tillvarata och utveckla samhällets alla delar, för att skapa den delaktighet som ett modernt, demokratiskt samhälle kräver för människor med funktionsnedsättning. Oavsett om det rör skol- och utbildningsfrågor, fysisk tillgänglighet, eller rätten till arbete och försörjning. 

Om det här genomförs, är det en total katastrof, inte bara för föreningarna som sådana – utan främst för de kommuninnevånare med funktionsnedsättningar som lever i Linköping och får stöd och hjälp att göra sitt liv hanterbart av just dessa föreningar. Nämndens beslut togs i juni och bör ha föregåtts av någon form av beredning, ändå har man valt att inte kommunicera detta i någon del med oss. Vi får kännedom om beslutet den 28:e september. Inte heller får vi svar på om en konsekvensanalys har gjorts och presenterats för nämnden. 

Vi ställer oss mycket frågande till utredarens kompetens och erfarenhet, när resultatet blir det dokument som vi nu ställts inför. Hur nämnden kan fatta detta beslut och bortse följderna – är oerhört! Hur motiveras denna mycket blygsamma besparing i Linköpings kommuns hela budget, sett i perspektiv av de skador som åsamkas våra föreningar – förutom ordförandens påstående om att det inte skulle ingå i SON-nämndens ansvar?  Våra föreningar genomför aktiviteter och arbetar med intressepolitik som direkt eller indirekt berikar inte bara medlemmarnas livskvalitet och sociala liv, utan hela vårt samhälle. Om kommunens beslut inte ändras, kan ett flertal föreningars existens hotas. 

Linköpings kommun kan inte vara bekväm med avgörande beslut vilar på bristfälliga utredningsförslag baserat på en fundamentalt felaktig definition av vad en förening inom Funktionsrätt-Linköping är. När Fredrik Lundén som ordförande för Social- och Omsorgsnämnden hävdar att det kan ha pågått felaktig hantering gällande föreningsbidrag under decennier, kastar detta mörka skuggor över alla de som arbetat engagerat med dessa frågor genom åren, både inom politiken och i föreningarna.  

Funktionsrätt Linköping anser att Social- och Omsorgsnämnden måste ändra beslutet då det är fattat på felaktiga grunder.