FÄ företag frÀmjar anstÀlldas utveckling

Kompetensutveckling Ă€r inte en kortsiktig fix, den mĂ„ste bedrivas av företagen pĂ„ ett strategiskt och systematiskt sĂ€tt, skriver Unionen Östs regionchef Malin Engström.

Debattören uppmanar företagen att framtidssÀkra sin kompetenta personal.

Debattören uppmanar företagen att framtidssÀkra sin kompetenta personal.

Foto: Vidar Ruud/NTB Scanpix/TT

Debatt2019-11-25 05:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Företagen skriker efter kompetens. Och de anstĂ€llda ropar tillbaka att de gĂ€rna kompetensutvecklar sig för att stĂ€rka bĂ„de företagets och sitt eget framĂ„tskridande i en allt snabbare global konkurrens. 

Men vad Àr egentligen en kompetent person? Kanske ligger kompetensen i bilden av en kvinna eller man som har vÀldigt tydlig pondus och med bestÀmdhet pekar med hela handen, fÄr alla till att lyssna med andakt och tro pÄ det den sÀger.

Kompetens Àr sÄ mycket mer Àn hur vi uttrycker oss. Kompetens Àr din kunskap, dina fÀrdigheter och dina erfarenheter, men ocksÄ din vilja och din förmÄga att omsÀtta dessa till att lösa en specifik Älagd uppgift.

En undersökning som Unionen tagit fram visar att endast fyra av tio företag har tillrÀcklig digital kompetens för att bibehÄlla nuvarande konkurrenskraft de kommande Ären.

Vem har inte hört nĂ„gon kasta ur sig ordet kompetensutveckling lite slentrianmĂ€ssigt pĂ„ jobbet? NĂ€r din arbetsgivare börjar prata om att arbetsplatsen behöver kompetensutvecklas Ă€r ni kanske pĂ„ helt samma bana och överens om vad hen menar. SjĂ€lvklart ska vi öka kompetensen hĂ€r pĂ„ företaget tĂ€nker ni bĂ„da. 

Varför visar dÄ samma undersökning trots det skriande behovet av digital kompetens att det Àr fÄ företag som frÀmjar de anstÀlldas utveckling? Endast vart femte företag prioriterar de anstÀlldas möjlighet till kreativitet och utveckling, enligt undersökningen. Och det riskerar att straffa sig.

I den rapida digitala vĂ€rld vi lever i Ă€r det obönhörligt nĂ€r kunskap blir obsolet och mĂ„ste förnyas. Vi mĂ„ste hĂ€nga med för att inte hamna pĂ„ efterkĂ€lken gentemot omvĂ€rlden. Med vi menar jag att bĂ„de företaget och den anstĂ€llde, mĂ„ste gemensamt erfara att ny kunskap Ă€r ett mĂ„ste för att realisera de förĂ€ndrade arbetsuppgifterna pĂ„ arbetsplatsen. DĂ€rför Ă€r kompetensutveckling bra för alla. 

Vi som bor i Sverige Ă€r vĂ€ldigt positiva till ny digital teknik och omfamnar den rentav menar undersökningen. Men vi fĂ„r inte luta oss tillbaka och tro att tekniken sköter kompetensutvecklingen per automatik, sĂ„ bra Ă€r den Ă€nnu inte. 

Kompetensutveckling Ă€r ett livslĂ„ngt lĂ€rande och inte en kortsiktig fix och den mĂ„ste bedrivas av företagen pĂ„ ett strategiskt och systematiskt sĂ€tt. 

Unionen slÄr ett slag för och pekar ­­med hela handen för att företagen ska se till att framtidssÀkra sin kompetenta personal.

Malin Engström, regionchef Unionen Öst