Fördomar hot mot hållbart resande

Tågens punktlighet är bättre än vad de flesta tror, skriver Jan Kyrk, SJ.

I tid. Tågen är mer pålitliga än vad många tror, påpekar skribenten.

I tid. Tågen är mer pålitliga än vad många tror, påpekar skribenten.

Foto: Daniel Bennelid

Debatt2018-02-05 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det finns en vanföreställning att det är en nyhet om ett tåg är i tid. I själva verket är det tvärtom. Och det finns de som utnyttjar nidbilden av försenade tåg. En ny Novus-undersökning visar att fler skulle välja tåget om det var punktligare – vilket det faktiskt är.

Så sent som i julas gick ett biluthyrningsföretag ut med en uppmaning om att välja bilen istället för det opålitliga tåget som resealternativ. Samtidigt erbjöd ett större telekombolag sina kunder gratis internet med utgångspunkt från att de skulle sitta på sena tåg.

Kampanjer av det här slaget spär på fördomarna om tåg som ett ohållbart resealternativ. Det hotar också den positiva utvecklingen tågresandet har haft de senaste 20 åren. Enligt en färsk undersökning i Linköping tror invånarna att enbart 70 procent av alla tåg kommer fram i tid. Detta glapp till den verkliga punktligheten påverkar troligen Linköpingsborna, då restiden är avgörande för människors val av transportslag.

Det stämmer att vi inte är helt hundra. Men aktuell statistik visar att under 2017 ankom 85 procent av alla SJ:s tåg till Linköping i tid. Och vi har en sträng gräns för att det ska anses vara en försening: fem minuter. Hade vi som jämförelse använt flygets betydligt generösare måttstock om 15 minuter hade gott och väl över 90 procent av tågen varit punktliga.

I undersökningen uppgav var fjärde Linköpingsbo att de skulle resa mer om punktligheten var bättre – vilket den alltså är. Intressant var också att lika stor andel menade att de skulle välja tåget om höghastighetståg införs!

Svenskar är generellt sett välvilligt inställda till att göra val i sin vardag som bidrar positivt till miljön. På bara tjugo år har tågresandet fördubblats. Vi jobbar hårt på att varje dag bli bättre och leva upp till våra resenärers förväntningar. Nu nalkas sportlov och många svenskar ger sig ut på resande fot.

Det är dags för kommersiella aktörer att åsidosätta sitt egenintresse till förmån för allmänhetens intresse och sluta sprida myter – det tjänar vi alla på. Vi kommer därför att synas på gator och torg i Linköping och prata med invånarna om tågens faktiska punktlighet.

Jan Kyrk

affärschef på SJ