Replik på "Fler väljer att gå eller cykla", Göran Gunnarsson (C), 6/4.
Göran Gunnarsson skriver i ett svar på vår artikel om bortglömd trafik, att kollektivtrafiken kan få en större andel resor i förhållande till biltrafik utan att antal kollektivresor ökar.
Det ger inte någon känsla av beslutsamhet kring vad som måste uppnås givet nyligen beslutade klimatmål. Det är viktigare att påtala att vi felaktigt angett 14 procent andel kollektivresande i jämförelsen med andra län.
Det tog oss fyra insändare i Corren att få någon reaktion från den politiska nivån när vi efterfrågar en regional strategi för kollektivtrafiken som ger ett hållbart resande i hela regionen. Och vad får vi för reaktion:
- när fler människor väljer att bosätta sig i städerna så kommer det att leda till att fler väljer att ta sig fram till fots eller med cykel
- att kollektivtrafiken ska öka andelen resor i förhållande till bilresandet men att det i sig inte innebär att det totala antalet kollektivtrafikresor ska öka
Att öka beläggningen är ju eftersträvansvärt men det låter som en alltför passiv inställning till den verklighet vi möter. På Hamngatan i Linköping har vi under våren, januari till mars, uppmätt för höga halter föroreningar relaterat till biltrafiken vid 14 tillfällen. Om vi istället relaterar luftmätningarna till Miljömålet för frisk luft som riksdagen beslutat om så blir antalet överskridanden 25. Flera dagar så har mätaren passerat sitt max tak på 200 mikrogram per kubikmeter – den 1 april kl 12.00 var värdet 260 mikrogram per kubikmeter.
Att boende i centrala delar av Linköping är oroliga verkar inte bekymra våra politiker!
En tydlig strategi för att minska biltrafiken bygger på att kollektivtrafiken görs mer attraktiv, inte att hoppas på att beläggningen i existerande trafik ska öka! Eller, att gående och cyklister ska rädda miljön!
Insikten om den regionala trafikens betydelse för en hållbar tillväxt är som bortblåst när tunnlar och Ostlänken diskuteras.
Att Trafikförsörjningsprogrammet saknar målvärden talar sitt tydliga språk.
Britt-Marie Lindberg
Alger Klasson
Lennart Asplund