Ge biodrivmedel ett bättre stöd

Om regeringen menar allvar med målet om en fossiloberoende fordonsflotta år 2030 krävs att potentialen i den svenska skogen, avfallet och lantbruket utnyttjas betydligt bättre, skriver Bengt Olof Johansson, vd, Lantmännen Agroetanol.

Bengt Olof Johansson, vd för Agroetanol.

Bengt Olof Johansson, vd för Agroetanol.

Foto: Andreas Skogh

Debatt2014-06-28 06:05
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

För att nå klimatmålet om en fossiloberoende fordonsflotta år 2030 pekar regeringens utredning ut biodrivmedel som en nyckelfaktor. För att göra detta möjligt krävs att regeringen skyndsamt inför klimat- och kostnadseffektiva styrmedel för biodrivmedel. I annat fall riskerar den svenska miljövänliga produktionen av etanol trängas ut av lågpresterande subventionerad import.

På Händelö i Norrköping har Lantmännen Agroetanol sedan starten 2001 metodiskt utvecklat och byggt upp produktionen av en av världens mest miljövänliga och klimateffektiva etanol. De stora investeringar som gjorts har resulterat i att Agroetanol minskat de svenska fordonens årliga utsläpp med nästan 300 000 ton koldioxid – en av de största enskilda insatser som gjorts för att minska transporternas klimatpåverkan i Sverige.

Den 1 maj var det meningen att en ny kvotlag för biodrivmedel skulle träda i kraft, men på grund av EU-kommissionens underkännande har regeringen nu aviserat att nuvarande regler för etanol ska gälla fram till 1 januari 2016. Det nu slopade lagförslaget var illa tänkt där ingen skillnad gjordes mellan dålig importetanol med en koldioxidreduktion på 35 procent och svenskproducerad etanol med en reduktion på snart över 90 procent. För att se något positivt i det som hänt ges nu möjligheten till att arbeta fram effektiva styrmedel för att påskynda omställningen till klimatsmarta drivmedel samtidigt som gjorda investeringar i befintliga produktionsanläggningar och infrastruktur utnyttjas.

Biodrivmedel, elektrifiering och energieffektivisering måste utgöra grunden om regeringens mål med en fossilfri fordonsflotta till år 2030 skall kunna uppnås. Om regeringen menar allvar med målet krävs att potentialen i den svenska skogen, avfallet och lantbruket utnyttjas betydligt bättre. Vi är beredda att fortsatta satsa, men detta kräver följande förändrade utgångspunkter för styrmedlen:

- Följ Tyskland som beslutat införa styrmedel som tar hänsyn till klimatnyttan, inte bara volymen biodrivmedel.

- Teknikneutralitet för att olika biodrivmedel ska kunna utvecklas parallellt inom ramen för ett stabilt och långsiktigt fungerande system.

- De nya kvoterna sätts på ett sådant sätt att de stimulerar till nya satsningar och att befintliga produktionskapaciteter utnyttjas.

- Inrätta ett branschråd med företrädare för producenter, drivmedelsdistributörer, fordonsbransch och miljörörelsen.

Med rätt förutsättningar skulle Agroetanol kunna fortsätta producera fordonsbränsle i miljömässig världsklass som inte innebär några merkostnader för vare sig konsumenter eller statskassan.

Jag uppmanar nu regeringen att verkligen göra ett omtag och fatta modiga och framtidsinriktade beslut om att göra verklighet av förslagen i utredningen om en fossiloberoende fordonsflotta och införa klimat- och kostnadseffektiva styrmedel för biodrivmedel. Som bonus skapas förutsättningar för en ny stor basindustri som ger hållbara jobb och ekonomisk tillväxt.

Läs mer om