"Generande att konstmuseet lägger sig platt"

- Lena Holgers falsarier nådde inte offentlighetens ljus förrän jag skrev min recension om utställningen i Norrköping, konstaterar Patric Moreaus i inlägget.

Konstmuseets otillräckliga rättelse gör att de grundlösa påståendena om att Helmer Osslund var antisemit kvarstår, anser Patric Moreau. Bild ur boken ”Helmer Osslund”.

Konstmuseets otillräckliga rättelse gör att de grundlösa påståendena om att Helmer Osslund var antisemit kvarstår, anser Patric Moreau. Bild ur boken ”Helmer Osslund”.

Foto: Fotograf saknas!

DEBATT2009-03-14 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det började med Patric Moreaus recension av Helmer Osslund-utställningen på Norrköpings konstmuseum 3 mars. Tio dagar och en dementi senare står det klart: ingen angiven källa stöder curatorn Lena Holgers påstående att Osslund var antisemit, men Holger själv vill inte riktigt erkänna felet.

Här kommenterar och summerar Patric Moreau:

I min recension över Helmer Osslund-utställningen på Norrköpings konstmuseum, skrev jag att det låg ett mörkt moln över Osslunds konstnärskap på grund av hans antisemitism.

Det gjorde jag eftersom jag antog att Lena Holgers bok, som ligger till grund för utställningen, gått igenom sedvanlig källkritisk granskning.

Det hade den uppenbarligen inte och som kritiker gjorde jag ett fatalt misstag.

Jag litade på en auktoritet.

Det som kommit fram de senaste veckorna är att Lena Holger inte har något som helst stöd för sina påståenden att Osslund skulle ha varit antisemit.

Ändå kan hon inte erkänna det.

Helt plötsligt presenterar hon nya källor som ska sägas stödja hennes påståenden.

Problemet är bara att de här "källorna" inte bara är muntliga utan också anonyma.

Inom vetenskap är man noggrann med källorna. De måste granskas innan man kan man påstå något.

Men framförallt fungerar vetenskap på det viset att andra inte bara måste kunna ta del ett källmaterial, utan också ska granska det.

Innan utställningen kom till Norrköping, visades den i fyra månader på Valdemarsudde i Stockholm.

Varken museichefen, intendenterna, kritikerna i Stockholm eller någon annan konstvetare reagerade under den tiden.

Holgers falsarier nådde inte offentlighetens ljus förrän jag skrev min recension om utställningen i Norrköping.

I den recensionen efterlyste jag en diskussion med tanke på den problematiska bakgrunden Osslund påstods ha.

Och det är just bristen på diskussion jag finner särskilt märklig.

Eftersom Holgers bok var utställningskatalog på Valdemarsudde, måste också Valdemarsudde ha godtagit hennes resonemang och påståenden.

I praktiken betyder det att det är fritt fram att visa antisemitiska konstnärer på Valdemarsudde utan att det föregås av någon som helst diskussion.

Nu finns ett litet tillägg som bladas in i boken på Norrköpings konstmuseum. Men vad rättelsen egentligen består av kan man verkligen fråga sig? Kvar står nämligen Holgers grundlösa påståenden om att Osslund var antisemit.

Från att initialt ha visat handlingskraft, tycker jag det är generande för Norrköpings konstmuseum att nu lägga sig ner som en plattfisk.

Ta bort boken eller lägg in en ordentlig rättelse -fler än jag kan ju faktiskt tro att Holger är en auktoritet att lita på!

PATRIC MOREAU