För många människor är tid en bristvara. Det gäller inte minst för barnfamiljer, de som är i karriären och människor med mer än ett jobb. Denna tidsbrist har på senare år lett till ökad efterfrågan på personliga och hushållsnära tjänster.
Men dessa står bara för en liten del av den totala tjänstemarknaden - cirka 150 miljoner kronor. Desto större är den svarta marknaden där man struntar i att betala skatt och ofta även i arbetsmiljön, den marknaden uppskattas till hela 10 miljarder kronor.
Svenskt Näringsliv har låtit genomföra en enkätundersökning bland drygt tusen svenskar. Undersökningen visar att:
ºRelativt få köper hushållsnära tjänster i-dag. Hantverkartjänster köps i större utsträckning än veckostädning och barnvakt.
ºFyra av fem skulle vilja köpa dessa tjänster, förutsatt att priset är rimligt. Man vill framför allt att städning, tvätt och fönsterputsning ska bli billigare.
ºTre av fem kan med dagens höga priser tänka sig att köpa tjänster av detta slag svart.
Svenskt Näringsliv har beräknat hur mycket sänkta priser skulle betyda för efterfrågan på veckostädning, skrädderi, målning av ett rum samt biltvätt. Om priset sänks med 10 procent ökar efterfrågan på veckostädning med cirka 60 procent. Motsvarande prissänkning ökar efterfrågan på de övriga tjänsterna med 20-30 procent.
Det finns alltså en mycket stor potential till en växande marknad för personliga och hushållsnära tjänster.
Antalet sysselsatta med personliga tjänster ökade med fem procent eller 22-000 personer mellan 1987 och 2004.
Men för att få verklig fart på utvecklingen krävs minskade skattekilar. Det kan ske genom sänkta inkomstskatter som ökar köpkraften eller genom att skatterna på tjänster sänks - arbetsgivaravgifter, företagsskatter och moms. I ett läge där en miljon svenskar i arbetsför ålder står utanför arbetsmarknaden måste vi utnyttja den möjlighet till fler riktiga jobb. Ulla Lönn