Slutreplik till Per Holmström, Kommunal, 17/2.
Kommunal fortsätter debatten om personalövertagande vid entreprenörsbyte. Hittills utan att kunna motbevisa att bussförare har trygga jobb. I stället för att diskutera hur Kommunals ombudsmän och anställda känner vill vi koncentrera oss på att, gärna tillsammans med Kommunal, fortsätta arbetet med att utveckla bra förutsättningar för företagen och deras medarbetare.
Kommunal fortsätter i debattform att gå ut med kravet om personalövertagande vid entreprenörsbyte i samband med upphandling av kollektivtrafiken. Vi ser hellre ett konstruktivt arbete och ett fruktbart samarbete med Kommunal och svarar nu med en slutreplik.
Vi instämmer i att frågan om personalövertagande är komplex men vår och andra experters tolkning är att Kollektivavtalsförordningen (förordning 1370/2007 om kollektivtrafik på väg och järnväg) inte är tillämplig i samband med upphandling av busstrafik.
Vi håller fast vid att kraven i en upphandling ska vara förenliga med de grundläggande principerna, lagarna och reglerna för offentlig upphandling. Enligt lag har företag rätt att initialt provanställa sin personal. Vi kan inte se att detta skulle vara något problem. Vi kan inte heller ställa oss bakom ett förslag om personalövertagande som strider mot svenska lagar och regler.
Vi vill än en gång understryka att det i Sverige i dag råder brist på förare inom kollektivtrafiken och i de fall en upphandling inte innebär övergång av verksamhet så får de allra flesta jobb ändå.
Detta är inte, som Kommunal säger, en kampanj från vår sida utan svar på debatt. Vi tar frågan om trygghet i branschen på stort allvar. Sedan senaste avtalet slöts i juni 2013 har ett samarbete mellan Sveriges Bussföretag och Kommunal inletts för att visa på goda exempel på anställningsprocessen vid byte av entreprenör. Vi fortsätter hellre denna diskussion, i enlighet med den svenska modellen, än en skrikig medial debatt.