Hemmasittare tecken pÄ gemensamt misslyckande

Problemet med hemmasittare ökar och samtidigt lÀser vi rapporter om förÀldrars klagomÄl kring vÀntetider, bemötande, lÀkemedelshantering och upplevelsen att hamna mellan stolarna. Det hÀr Àr ett omrÄde som krÀver högsta prioritet.

Ingenting Àr viktigare Àn att barn och ungdomar klarar sin skolgÄng, enligt debattören.

Ingenting Àr viktigare Àn att barn och ungdomar klarar sin skolgÄng, enligt debattören.

Foto: JESSICA GOW / TT

Debatt2022-08-02 05:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

För en tid sedan samtalade jag med nĂ„gra studie- och yrkesvĂ€gledare och en av frĂ„gorna rörde ungdomar som riskerade att bli sĂ„ kallade ”hemmasittare”. MĂ„nga ungdomar visade samma tendens, det vill sĂ€ga att de av olika orsaker inte klarar att ta sig till skolan för att följa undervisningen. Skolan Ă€r en plats för bĂ„de lĂ€rande och social utveckling och en fullföljd skolgĂ„ng med en gymnasieexamen Ă€r oerhört viktigt för ungdomars fortsatta möjligheter att forma sina liv och sin framtid. Vad Ă€r det egentligen som gör att sĂ„ mĂ„nga elever faller utanför ramen och blir hemmasittare?

Orsakerna till frĂ„nvaron kan vara mĂ„nga och skifta stort mellan individer, men nĂ€r det gĂ€ller just det psykiska mĂ„endet Ă€r det uppenbarligen nĂ„got i hanteringen som gĂ„r fel. Gemensamt för dessa fall Ă€r att en samverkan ofta krĂ€vs mellan skolan och elevhĂ€lsa, psykiatri, socialtjĂ€nst med flera aktörer. I och med att flera instanser Ă€r involverade blir riskerna större att den enskilda eleven och dennes familj hamnar mellan stolarna, sĂ„ lĂ„t oss titta pĂ„ klagomĂ„len som inkommit till Inspektionen för vĂ„rd och omsorg (IVO) och PatientnĂ€mnderna (PAN). De har i sina genomgĂ„ngar av klagomĂ„l de senaste Ă„ren sett att mellan en fjĂ€rdedel och Ă€nda upp till en tredjedel av fallen rörde barn som fĂ„r eller har behov av psykisk vĂ„rd. 

Det Ă€r frĂ€mst vĂ„rdnadshavare som inkommit med klagomĂ„len och dessa rör i nĂ„got högre grad flickor Ă€n pojkar. Vad man ocksĂ„ sett Ă€r att pojkar söker vĂ„rd i tidigare Ă„lder Ă€n flickor. Skillnaden förklaras till viss del med flickors respektive pojkars olika beteendemönster. Vad Ă€r dĂ„ orsakerna till klagomĂ„len? De rör bland annat de lĂ„nga vĂ€ntetiderna som finns bĂ„de för utredning och behandling samt svĂ„righeter att över huvud taget fĂ„ kontakt med vĂ„rden. KlagomĂ„len rör ocksĂ„ dĂ„ligt bemötande inom vĂ„rden. 

PAN och IVO visar ocksĂ„ pĂ„ att lĂ€kemedelshanteringen kan vara ett omrĂ„de som behöver förbĂ€ttras och dĂ€r den kontinuerliga kontakten mellan barnet och vĂ„rden Ă€r viktig för till exempel kontroll av biverkningar. Barn med Ă€tstörningsproblematik Ă€r ocksĂ„ en grupp som ofta hamnar mellan stolarna, enligt PAN och IVO. 

Problemet med hemmasittare ökar och samtidigt lĂ€ser vi rapporterna om förĂ€ldrars klagomĂ„l kring vĂ€ntetider, bemötande, lĂ€kemedelshantering och upplevelsen att hamna mellan stolarna. Det hĂ€r Ă€r ett omrĂ„de som krĂ€ver högsta prioritet. Barn och ungdomar som mĂ„r dĂ„ligt mĂ„ste snabbt fĂ„ hjĂ€lp att hantera detta, sĂ„ den negativa trenden kan brytas och ersĂ€ttas med nĂ„gon slags hoppfullhet om att hjĂ€lp finns inom rĂ€ckhĂ„ll och att det gĂ„r Ă„t rĂ€tt hĂ„ll. Med ett bra bemötande och tĂ€ta vĂ„rdkontakter ökar chansen att behandlingsplanerna följs och att eventuella lĂ€kemedel justeras in sĂ„ att vardagen i skolan fungerar. Inte en hemmasittare till. Trenden mĂ„ste vĂ€ndas NU. 

Elever som blir hemmasittare Ă€r ett gemensamt misslyckande och det behöver vĂ€ndas genom ett gemensamt ansvar. Av politiken, av vĂ„rden, av skolan.  

Vi i Liberalerna vet att ingenting Àr viktigare Àn att barn och ungdomar klarar sin skolgÄng. Skolan Àr nyckeln till framtidstro, dÀr varje elev borde fÄ möjlighet att utvecklas till sitt bÀsta jag. Den som mÄr dÄligt mÄste dÀrför snabbt fÄ hjÀlp pÄ rÀtt vÄrdnivÄ. Köerna pÄ alla nivÄer mÄste kapas. HÀr finns mycket att göra och ju snabbare insatser desto bÀttre. Den negativa spiralen kring mÄendet mÄste vÀndas, sÄ barn och ungdomar undviker risken att tappa fotfÀstet. Dessa viktiga Är gÄr inte i repris. Barns vÀlmÄende mÄste prioriteras högre!