Hög tid att ta itu med bristen pÄ legitimerade lÀrare

VÄga prioritera skolan, annars Àventyras Sveriges roll som kunskapsnation.

En lÀrarutbildning Àr fortsatt en ekonomisk förlustaffÀr för individen ur ett livslöneperspektiv. SÄ kan vi inte ha det,  skriver artikelförfattarna frÄn LÀrarnas Riksförbund.

En lÀrarutbildning Àr fortsatt en ekonomisk förlustaffÀr för individen ur ett livslöneperspektiv. SÄ kan vi inte ha det, skriver artikelförfattarna frÄn LÀrarnas Riksförbund.

Foto: FREDRIK SANDBERG / TT

Debatt2021-05-15 06:30
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Nyligen skickade LĂ€rarnas Riksförbund ett brev till kommunstyrelsens ordförande i varenda svensk kommun med krav pĂ„ en helomvĂ€ndning vad gĂ€ller löner och arbetsvillkor för landets lĂ€rare och studie- och yrkesvĂ€gledare. 

Det förutsĂ€tter att kommunerna och regionen följer det nyligen ingĂ„ngna avtalet mellan lĂ€rarfacken och Sveriges kommuner och regioner (SKR). 

I tider av lĂ€rarbrist Ă€r det av yttersta vikt att det i varje kommun och region finns en plan för hur alla elever sĂ„ snart som möjligt ska kunna undervisas av behöriga och legitimerade lĂ€rare. Enligt det nya avtalet ska kommunen och regionen senast 31 mars 2022 ha utarbetat en sĂ„dan plan. 

Nu mĂ„ste det bli allvar med att ta itu med bristen pĂ„ legitimerade lĂ€rare och utbildade studie- och yrkesvĂ€gledare, annars Ă€ventyras Sveriges roll som kunskapsnation.

För trots tidigare löften om minskad arbetsbelastning och en lönestruktur som premierar erfarenhet har det tyvĂ€rr inte skett en tillrĂ€cklig förĂ€ndring i praktiken. 

LĂ€rarnas arbetsbelastning Ă€r pĂ„ sina hĂ„ll ohĂ„llbar och tiden för planering av undervisning har aldrig varit sĂ„ knapp som den Ă€r idag. Samtidigt innebĂ€r en lĂ€rarutbildning fortsatt en ekonomisk förlustaffĂ€r för individen ur ett livslöneperspektiv. SĂ„ kan vi inte ha det. 

Det Ă€r kommun- och regionpolitikerna som Ă€r arbetsgivare och som mĂ„ste omsĂ€tta det nya avtalet i praktisk handling. 

Tre sifferlösa Är innebÀr att det Àr pÄ lokal nivÄ som ansvaret för uppvÀrderingen av lÀrarnas löner ligger och för att utifrÄn avtalets skrivningar bringa ordning i arbetsbelastningsfrÄgan. Detta avtal behöver nu göra skillnad över hela landet, i varje klassrum.

Att prioritera skolan kan innebĂ€ra att nĂ„got annat mĂ„ste stĂ„ tillbaka. Vi pĂ„ LĂ€rarnas Riksförbund uppmanar kommun- och regionpolitikerna att vĂ„ga göra den prioriteringen. 

Just nu fĂ„r vi larmrapporter om hur kommun/region efter kommun/region skĂ€r ned pĂ„ skolan. Det kallas ibland för effektivisering men Ă€r uttryck för en och samma sak – minskade resurser. Med bristande förutsĂ€ttningar blir undervisningen lidande och det Ă€r i slutĂ€ndan eleverna som drabbas. 

Skolan mĂ„ste i första hand ses som en viktig investering för framtiden och inte som en kostnad, och det behöver avspeglas i kommunala och regionala prioriteringar och i budgetarbetet. 

Vi tÀnker göra vad vi kan för att Ästadkomma det bÀsta för skolan. Men frÄgan Àr om det ocksÄ finns en politisk vilja och politisk handlingskraft?

Åsa FahlĂ©n, ordförande LĂ€rarnas Riksförbund

Per Sjöborg, FinspĂ„ng, Marie Nord, Kinda, Timo JĂ€rvinen, Linköping, Carina Jungmalm, Mjölby, Anette Sundqvist, Motala, Niclas Sjöström, Norrköping, Charlotta Freyschuss, Vadstena, Suss Asklöf, Valdemarsvik, Malin Krig, Ydre, Christina HolmĂ©n HĂ€gerdal, Åtvidaberg, Anette Zettervall-Olsson, Ödeshög och Per Enstedt, Regionen. Föreningsombud i LĂ€rarnas Riksförbund

Lina Hading, ordförande LÀrarnas Riksförbunds Studerandeförening