HöghastighetsjÀrnvÀg för framtidens skull

Att ungdomsförbunden engagerar sig i frĂ„gan om fortsatt utbyggd höghastighetsjĂ€rnvĂ€g Ă€r viktigt – det Ă€r deras framtid det handlar om, skriver företrĂ€dare för Östsvenska Handelskammaren.

En sammanlÀnkad höghastighetsbana kommer att ge stora vinningar till svensk tillvÀxt för lÄng tid framöver menar debattörerna.

En sammanlÀnkad höghastighetsbana kommer att ge stora vinningar till svensk tillvÀxt för lÄng tid framöver menar debattörerna.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Debatt2019-10-26 05:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Det ska ha varit James Carville, strateg under Bill Clinton, som myntade frasen ”It’s the economy, stupid” (“det Ă€r ekonomin, dummer”), som nummer tvĂ„ av tre viktiga budskap i den blivande presidentens valkampanj 1992. Sedan dess har det bevingade budskapet anvĂ€nts i orĂ€kneliga sammanhang.

Det kommer lika vÀl till pass nu, nÀr vi stÄr pÄ randen till 2020-talet, och diskuterar höghastighetsjÀrnvÀg genom Sverige. Det handlar om ekonomin, ja, om faktiskt svensk framtida tillvÀxt.

OstlĂ€nken Ă€r redan beslutad om och pĂ„börjad. Liksom strĂ€ckorna Göteborg-BorĂ„s och HĂ€ssleholm-Malmö. StrĂ€ckor som i dag gĂ„r pĂ„ maxkapacitet. De nya spĂ„ren kommer att tillföra stora vĂ€rden gĂ€llande arbetsmarknad, regional utveckling och hĂ„llbara resor. Det Ă€r Handelskammaren överens med Trafikverket, regeringen – och oppositionen – om. 

Det Ă€r sĂ„ledes inte de strĂ€ckornas dragning dagens debatt handlar om, utan möjligheten att binda samman dessa till en enhetlig höghastighetsbana genom södra Sverige. 

En sammanlĂ€nkad höghastighetsbana kommer att ge stora vinningar till svensk tillvĂ€xt för lĂ„ng tid framöver. DĂ€rför vĂ€lkomnar vi att dagens politiska ungdomsförbund engagerar sig för höghastighetsbanan. Det Ă€r viktigt, dĂ„ det framför allt Ă€r följande generationer som kommer ha störst nytta och fördelar av höghastighetstĂ„gens framfart. Nej-sĂ€garna i dag verkar inte kunna se det, eller Ă„tminstone inte bry sig tillrĂ€ckligt om det. 

Men handlar inte dagens politik om att skapa bĂ€ttre förutsĂ€ttningar ocksĂ„ för morgondagens mĂ€nniskor och samhĂ€lle? Är det inte vad hela klimatfrĂ„gan gĂ„r ut pĂ„, till exempel? Kalla det visionĂ€rt, men Handelskammaren vill sĂ€kra tillvĂ€xtchanserna Ă€ven för kommande generationers företagare och jobbskapare i vĂ„r region – och hela Sverige. Vi Ă€r övertygade om att lĂ„ngsiktiga tillvĂ€xtfaktorer i levande regioner Ă€r bĂ€sta sĂ€ttet att sĂ€kra morgondagens framgĂ„ngar.

”Ekonomin, dummer” var som sagt nummer tvĂ„ pĂ„ listan över viktiga budskap i Clintons valkampanj. Vad var dĂ„ nummer ett? Jo, ”Change vs. more of the same” (”FörĂ€ndring kontra mer av samma”). OcksĂ„ det gĂ„r att applicera pĂ„ dagens svenska debatt om höghastighetstĂ„g. Vill vi ha förĂ€ndring eller vill vi ha mer av samma sak? Det vill sĂ€ga, vill vi ha en ny modern jĂ€rnvĂ€g genom Sverige eller vill vi ha mer av samma puts pĂ„ redan i dag överbelastade spĂ„r som gör att tĂ„gen inte Ă€r tillförlitliga eller tidseffektiva nog att konkurrera med bil och flyg ens för inrikes resor? 

Vill vi ha en vidgad arbetsmarknad som gör det lika möjligt för en Jönköpingsbo som för en Linköpingsbo att jobba i Stockholm, eller Malmö? Vill vi utöka chansen för mĂ€nniskor att bo dĂ€r de vill eftersom svensk infrastruktur gör det möjligt? Vill vi ha modern utveckling för svenska stĂ€der – och landsbygd – som binds ihop pĂ„ ett miljömĂ€ssigt oslagbart sĂ€tt? 

Eller vill vi ha mer av samma? 

Christian Berger, vd
Maria Björk Hummelgren, nÀringspolitisk chef
Östsvenska Handelskammaren