På regeringens bord ligger nu Banverkets utredning om upprustning av Tjustbanan mellan Linköping och Västervik.
Våra järnvägars framtid avgörs av hur mycket pengar som anslås till deras upprustning. Banverket har förklarat att man behöver mer pengar för underhåll av våra järnvägar. Det gäller även banorna i vårt län.
Vi anser att järnvägen bör få ökad betydelse. Den bidrar till lösningar på flera stora problem i västvärlden, bland annat klimatförändringar, avfolkning av mindre städer och övervikt med ökad sjuklighet - eftersom kollektivresenärer rör sig mer än bilister.
Tjustbanan är en livlina för Västervik, anser kommunalrådet Harald Hjalmarsson (m). Banan behöver rustas. För 3,5 miljarder kronor kan restiden för de 12 milen kortas till 45 minuter.
Då blir daglig pendling möjlig. Man kan då bo kvar i Västervik även om man arbetar i Linköping.
Denna effekt kan beräknas vara värd ungefär lika mycket som investeringskostnaden.
Man kan naturligtvis ha olika ambitionsnivåer. Satsar man ett lägre belopp, exempelvis en miljard kronor, räcker pengarna till helsvetsad räls hela sträckan. Detta skulle innebära en tystare och mjukare gång och kanske något högre hastighet på vissa raksträckor.
Dessutom räcker en miljard kronor till en uppsnabbning av delsträckan Linköping-Åtvidaberg med en kvart.
Viktigt är ju att vid beslutet om järnvägens upprustning ta hänsyn till hur hela regionen ska utvecklas.
I Ansvarsutredningen (statlig utredning om framtida organisering av Sverige) föreslås att norra Kalmar län ska ingå i Östergötland för att få en förstorad administrativ region.
I de regioner som redan vidgats, det vill säga Skåne och Västra Götaland, har tågtrafiken fått ett stort uppsving. I somras provkörde man en duospårvagn på banorna i länet.
En sådan kan köras både på vanlig järnväg och spårvagnsräls. Fördelen med denna är att vi kan stiga på duospårvagnen exempelvis i Bestorp och kliva av vid Universitetssjukhuset utan byte.
Detta ger en stark och attraktiv region.
I Centraleuropa har duo-spårvagnar blivit mycket attraktiva och vanliga. Dessa fordon kan i framtiden varvas med snabbare tåg för längre resor.
Inför valet frågade Föreningen Svenska Järnvägsfrämjandet länets riksdagskandidater om de är villiga att satsa på en upprustning av Tjustbanan. Svaren från Alliansens kandidater var uppmuntrande. Alla var villiga att kraftfullt verka för banans upprustning.
Nu ställer vi frågan till valets segrare: Vad ska ni nu göra för att förverkliga era goda vallöften i denna fråga?
Vad svarar ni, Alliansens östgötska riksdagsledamöter?
Ulf Flodin