Replik på "Bussresor handlar om mer än pengar", Hela Sverige ska leva, 7/10.
Vårt beslut om införande av Närtrafik i Östergötland bygger på en analys av hur trafikströmmarna såg ut vid den här tiden men också förändringen som skett under senare år. Vi har ett uppdrag att ordna en yttäckande trafik. Denna ska ge så många som möjligt del av kollektivtrafikservicen. Vi har med Närtrafiks konceptet valt att alla östgötar ska få en viss service.
Om man tidigare la ut en karta över länet så fick man se att den största delen av Östergötland inte hade någon som helst kollektivtrafik i de mest glesbefolkade delarna. I de här delarna bor bara cirka 30 000–40 000 personer av totalt 430 000 i hela länet. Vårt mål med den nya servicen som ersätter all gammal kompletteringstrafik är att varje östgöte ska ha ett erbjudande om viss service. Vi har spetsat servicen med att vi hämtar i hemmet och skjutsar ända hem. Vi har också till skillnad från våra grannar i söder inte begränsat erbjudandet till att gälla bara de som är skrivna på en fastighet i området. Alla som vill åka till eller från en sådan fastighet är välkomna att beställa. Vi tycker den servicen i visst avseende närmar sig taxiservice och därför är värd en avgift extra.
Vårt Närtrafikkoncept kommer att utgöra grunden för vår kollektivtrafik i de glesaste lägena. Sen kommer vi givetvis att fortsätta utveckla vårt stomlinjenät. Närtrafiken som nu gått i två månader har visat sig fungera väl med undantag för ett antal ”barnsjukdomar”. Min erfarenhet från införandet av skärgårdstrafiken, som ju jag har ett stort ansvar för att den finns, gör att jag inte förvånas över att inte allt fungerar från dag ett. Men vartefter tar vi tag i detta. Vi kommer i nämnden att nära följa utvärderingen som görs av Närtrafiken och dessutom har vi beslutat om att parallellt, och med utgångspunkt från utvärderingen, ta fram ett dokument/program för hur trafiken ska utvecklas framåt. Vi välkomnar om ”Hela Sverige ska leva” som organisation deltar i en dialog om detta.
Däremot är vi inte beredda att återinföra de linjer som nu lagts ner. Vare sig som ordinär busstrafik eller som anropsstyrd trafik. Det underlag som fanns motiverar inte någon form av återinförande. Om dessa linjer skulle återinföras borde vi i princip införa anropsstyrd taxitrafik över hela länet. Det är inte ett alternativ.
Göran Gunnarsson (C)
ordförande trafik- och samhällsplaneringsnämnden