Jag tar kritiken på största allvar

Svar på tal.
Håkan Dahm svarar på kritken mot räddningsttjänsten.

Svar på tal. Håkan Dahm svarar på kritken mot räddningsttjänsten.

Foto: Lotta Willsäter

Debatt2016-12-19 04:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I förra måndagens tidning fanns en insändare undertecknad av 162 av mina medarbetare. Det är mycket tråkigt och allvarligt att så många medarbetare känner att de inte är nöjda med sin arbetsmiljö och oss som ledning. Jag och alla övriga chefer tar detta på största allvar.

Först vill vi verkligen vara tydliga med att det personalärende som beskrivs som att vi ”löst ut” en tidigare medarbetare inte handlar om att personen ska ha varit ”obekväm”. Som en skattefinansierad verksamhet har vi dock en lagstadgad skyldighet att se till att medarbetare alltid sätter sitt offentliga uppdrag först och inte kan riskera att hamna i pliktkollisioner. Gör någon det måste vi som arbetsgivare agera, oavsett hur kompetent medarbetaren är.

Vi delar inte heller uppfattningen om att vi inte skulle vilja ha ett bra samarbete med våra fackliga parter. Tvärtom tycker vi det är mycket viktigt att vi har ett förtroendefullt och framåtblickande samarbete som bygger på ömsesidig förståelse. Därför har vi bland annat återkommande MBL-möten, skyddskommittéer och vårt särskilt framtagna fackforum, som är en mötesplats där både arbetsgivare och fackliga representanter kan diskutera aktuella och viktiga frågor.

Vi har även stationsråd vid våra heltidsstationer där medarbetare är med och driver sin stations utveckling framåt. Dessutom finns en heltidsanställd arbetsmiljösamordnare som jobbar för vår gemensamma arbetsmiljö. Och för våra deltidsanställda medarbetare finns sedan en tid två heltidsanställda personer som enbart arbetar för och med frågor som rör deltidssidan.

Vår bild är därför att vi har skapat många möjligheter för både fackligt förtroendevalda och andra medarbetare att göra sin röst hörd i både stora och små frågor. Något som även görs i många fall. Det var därför med förvåning och ledsamhet vi läste insändaren, eftersom vi för bara en vecka sedan hade både fackforum och skyddskommitté där frågor om vår arbetsmiljö var uppe – men inte vid något av tillfällena nämndes insändaren!

Vår politiska ledning, direktionen, beslutade i torsdags att vi ska göra ett djupgående arbetsmiljöarbete. Det arbete som tidigare har gjorts har haft fokus på organisationsstrukturen, samverkan och vårt arbetssätt. I det som nu ska göras kommer vi istället ha ett mycket tydligt medarbetarfokus och resultaten kommer tas på största tänkbara allvar.

Vi känner oss ledsna och bekymrade över att så många känt ett behov av att skriva under insändaren. Dessutom är det jobbigt att se hur detta påverkar även övriga medarbetare där många uttrycker frustration och oro över insändaren och de olika reaktionerna. Vi hoppas innerligt att vi kan återgå till en vardag då kritik och missnöje även vädras internt och inte enbart och först i media. Först då kan vi komma framåt gemensamt.

Jag är fortfarande jättestolt över det viktiga arbete som alla mina medarbetare utför varje dag, dygnet runt. Vi har alla ett oerhört stort engagemang för att du som invånare ska fortsätta kunna känna dig trygg med att du har en professionell räddningstjänst som vill ditt bästa när helst du behöver oss.

Läs mer om