Feminism. Jämställdhet. Det är två ord som går hand i hand med varandra men trots det är ordet feminism för många kopplat till manshat och kvinnor som vill vara överlägsna.
Att unga kvinnor i dagens samhälle blir bemötta med hånande kommentarer om feminism när man pratar om jämställdhet, att feminism är ett skällsord, att man skämtar om jämställdhet och att personer runt om sedan ler och skrattar är inte okej. Det som gör ondast för mig är när det är tjejer som skrattar. När tjejerna skrattar åt skämten förmedlar de att det är okej, vilket det absolut inte är.
Ordet feminism är för mig kopplat till något bra, ett mål att sträva efter. Det står för att det ska vara jämställt, ingen ska ha mer förmåner i samhället på grund av sitt kön. Alla ska få samma möjligheter till att lyckas.
Vi lever i Sverige, ett av världens mest jämställda länder och just nu kommer en ny generation in i vuxenlivet med värderingar om att det redan är jämställt och att det snarare är ett samhälle som är fördelaktigt för kvinnor. Allt det här handlar om bristfällig information. Många vet inte vad begreppet feminism står för och många vet inte heller hur ojämställt det är i sportvärlden, på arbetsmarknaden eller i hemmen.
2019 gjorde fackförbundet Unionen en undersökning genom att fråga elitfotbollsspelare om de kunde leva på sin lön. Nästan hälften av alla kvinnliga spelare behövde jobba extra samtidigt som bara en tiondel av männen behövde det. På arbetsmarknaden är nästan hälften av alla som jobbar kvinnor men ändå är bara 38 procent av alla chefer kvinnor. Av all föräldraledighet som togs ut 2015, fram tills barnet fyllt två, stod kvinnor för 80 procent. Varför ska kvinnor vara hemma mer och ta hand om barnen?
Det behövs göras mycket för att Sverige ska bli det jämställda landet vi strävar efter, en del politiskt och en del icke politiskt. En sak som är säker är att det måste ske en beteendeförändring bland unga. För att det ska kunna ske behövs det information.
Det borde vara en öppen diskussion i skolan där alla får samma information och framför allt: rätt information. Eleverna borde få fakta om hur det har varit och hur det är nu. Enligt min mening bör ämnet tas upp i tidig ålder, för att sedan gradvis kunna fördjupas mer för varje årskull som passerar. Det är genom att prata om det som det kan ske en förändring.
Anna Bogren, ledamot MUF Linköping