L: Det här utgår inte från barnets bästa – Linköping kan bättre

Det är svårt att överskatta skolans betydelse för såväl individen som samhället, skriver debattören.

Genom att satsa på skolan säkerställer vi en bra framtid för nuvarande och kommande generatione, skriver debattören.

Genom att satsa på skolan säkerställer vi en bra framtid för nuvarande och kommande generatione, skriver debattören.

Foto: Alexander Olivera/TT

Debatt2025-07-25 11:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Läser i Corren 11/7 om de två barn som nekats plats i Ekängens förskoleklasser. Att man trots att det finns utrymme och lokaler väljer att fylla klasserna till bristningsgränsen med 28 barn i varje klass. 

Fyra aspekter på detta beslut. 

Barnperspektivet. Sedan 2020 är barnkonventionen svensk lag. Det innebär att den skall beaktas vid alla beslut som rör barn. Vid beslut skall ska det i första hand beaktas vad som bedöms vara barnets bästa. Det här beslutet är inte utifrån barnets bästa. 

Det pedagogiska perspektivet. I Corren hävdar det socialdemokratiska skolkommunalrådet Elias Aguirre att ”…i verkligheten har man bättre möjligheter att anpassa undervisningen utifrån elevernas behov om man har fler elever”. Jag måste ha läst fel! Med närmare 30 års erfarenhet som både lärare och rektor i skolan kan jag hävda att det inte stämmer. Det är bara att studera hur verkligheten ser ut idag i en del av våra skolor och hur sjukskrivningarna ökat bland personalen. Idag finns begränsad evidens kring klasstorlekens betydelse. Det finns dock studier som visar att små barngrupper gynnar barns välmående och utveckling. Barn som tillbringar mycket tid i stora barngrupper tenderar att utveckla mer utåtagerande beteende. Det beror på att barn spenderar mindre tid i interaktion med vuxna då läraren har mindre tid för varje enskilt barn. 

Det ekonomiska perspektivet. Linköping är en förhållandevis rik kommun där styrets och Centerpartiets argument i budgetdebatten alltid är densamma för att dra ner på välfärden. ”Varje generation själv skall bära sina egna kostnader”. Det innebär i princip att kommande generationer inte skall betala för tidigare generationer. Men det är just vad som kommer att hända om vi inte gör satsningar på våra barn och ungdomar nu. Det kommer att bli en betydligt större kostnad i framtiden. Det betyder att vi här och nu genom att satsa på skolan säkerställer en bra framtid för nuvarande och kommande generationer. 

Det empatiska perspektivet. Som mamma tänker jag "Hur kan man som politiker ens överväga att lämna två barn utanför gemenskapen i förskoleklassen i Ekängen? Gör om och gör rätt! Organisera för tre klasser."

Det är svårt att överskatta skolans betydelse för såväl individen som samhället. För att citera en förgrundsgestalt i den svenska skolans historia. "För att blomma ut som människa krävs en lärare som kan förmedla kunskaper, en personlig omtanke och som har tillräcklig mognad för att vägleda en på livets väg”.