Vi vet att personalen i Linköpings skolor gör fantastiska insatser för alla elevers bÀsta. I Skollagen stÄr att alla elever skall tillsÀkras trygghet och studiero.
För mĂ„nga elever Ă€r skolan en trygg plats dĂ€r man upplever trygghet och studiero men för andra elever Ă€r den inte det. Ăven lĂ€rare har rĂ€tt till en arbetsmiljö som prĂ€glas av trygghet men alla lĂ€rare upplever inte det. SĂ„ kan vi inte ha det.
Eftersom det Àr rektor som Àr ansvarig för arbetsmiljön i skolan mÄste de fÄ rÀtt förutsÀttningar att leda det arbetet, att ha tid att vara ute i verksamheten och stötta vid behov.
Det finns flera förklaringar till att elever Àr stökiga. En orsak Àr att de inte hÀnger med i undervisningen och dÄ blir frustrerade och agerar mot lÀraren. DÀrför mÄste det bli lÀttare för elever med sÀrskilda behov att fÄ stöd av speciallÀrare i sÀrskilda undervisningsgrupper.
Vi menar att inkluderingen har gÄtt för lÄngt, det vill sÀga att stödet ges i den grupp som eleven tillhör. Risken Àr dÄ att alla elever i klassrummet exkluderas. De som behöver sÀrskilt stöd men Àven de elever som vill gÄ fortare fram.
Vi behöver utbilda fler speciallÀrare dÀr det idag finns en stor brist. PÄ sÄ sÀtt kan vi ge elever det stöd de har rÀtt till.
Flera rapporter visar att det finns brister nÀr det handlar om elevers trygghet och studiero samt skolans arbetsmiljö. Med rÀdsla för att bli anmÀlda vÀljer lÀrare att inte ingripa mot stökiga elever. SÄ kan vi heller inte ha det.
BÄde LÀrarnas Riksförbund och LÀrarförbundet har under en lÀngre tid rapporterat att anmÀlningar om hot och vÄld inom skolan har ökat. AnmÀlningar om hot och vÄld mot lÀrare mÄste tas pÄ största allvar. DÀrför finns det i kommunen tydliga rutiner för hur dessa skall hanteras.
Om elever och lÀrare inte kÀnner sig trygga i skolan Àr det skolans ansvar men skolan mÄste fÄ de verktyg som behövs. I det arbetet behöver skolan involvera förÀldrar och samhÀllet i övrigt. Det krÀvs ett lÄngsiktigt arbete bÄde pÄ lokal och nationell nivÄ.
I Linköping har vi inlett ett arbete âSamverkan barn och ungaâ. Skolan behöver bli bĂ€ttre pĂ„ att samverka med socialtjĂ€nsten sĂ„ att vi tidigt kan fĂ„nga upp elever i behov av samhĂ€llets stöd.
Det ska heller inte finnas nÄgon osÀkerhet i hur man ska agera vid situationer liknande de som tvÄ lÀrare beskrev i Corren. LÀrarna och rektorerna ska kÀnna sig trygga med att de har vÄrt stöd.
Men vi mÄste fÄ till Àndringar i Skollagen. För det krÀvs ett regeringsförslag och beslut i riksdagen. FrÄgan om inkluderingen utreds nu pÄ nationell nivÄ.
Ett annat pĂ„gĂ„ende arbete pĂ„ nationell nivĂ„ Ă€r att utreda hur skolans trygghet och studiero kan stĂ€rkas. I âNationell plan för trygghet och studieroâ ska utredaren lĂ€mna författningsförslag för att elever som hotat eller utsatt andra elever eller skolpersonal för vĂ„ld lĂ€ttare ska kunna stĂ€ngas av eller omplaceras.
Utredaren ska ocksÄ lÀmna förslag pÄ hur lÀrarnas arbete med att upprÀtthÄlla studieron ska stÀrkas samt förslag pÄ andra ÄtgÀrder som ökar skolans möjligheter att ingripa vid ordningsstörningar.
Det Àr vÄr gemensamma och tydliga uppfattning att som lÀrare och elev ska man kÀnna sig trygg i sin skola.