LÀrare och elever ska kÀnna sig trygga i skolan

Trygghet och studiero Àr en förutsÀttning för hur eleverna lyckas nÄ mÄlen i skolan. Skolan skall vara en trygg arbetsplats dÀr alla kan trivas och göra ett bra arbete.

Om elever och lÀrare inte kÀnner sig trygga i skolan Àr det skolans ansvar men skolan mÄste fÄ de verktyg som behövs, pÄpekar artikelförfattarna.

Om elever och lÀrare inte kÀnner sig trygga i skolan Àr det skolans ansvar men skolan mÄste fÄ de verktyg som behövs, pÄpekar artikelförfattarna.

Foto: TT/arkiv

Debatt2021-03-18 07:30
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Vi vet att personalen i Linköpings skolor gör fantastiska insatser för alla elevers bĂ€sta. I Skollagen stĂ„r att alla elever skall tillsĂ€kras trygghet och studiero. 

För mĂ„nga elever Ă€r skolan en trygg plats dĂ€r man upplever trygghet och studiero men för andra elever Ă€r den inte det. Även lĂ€rare har rĂ€tt till en arbetsmiljö som prĂ€glas av trygghet men alla lĂ€rare upplever inte det. SĂ„ kan vi inte ha det.

Eftersom det Àr rektor som Àr ansvarig för arbetsmiljön i skolan mÄste de fÄ rÀtt förutsÀttningar att leda det arbetet, att ha tid att vara ute i verksamheten och stötta vid behov.

Det finns flera förklaringar till att elever Ă€r stökiga. En orsak Ă€r att de inte hĂ€nger med i undervisningen och dĂ„ blir frustrerade och agerar mot lĂ€raren. DĂ€rför mĂ„ste det bli lĂ€ttare för elever med sĂ€rskilda behov att fĂ„ stöd av speciallĂ€rare i sĂ€rskilda undervisningsgrupper. 

Vi menar att inkluderingen har gĂ„tt för lĂ„ngt, det vill sĂ€ga att stödet ges i den grupp som eleven tillhör. Risken Ă€r dĂ„ att alla elever i klassrummet exkluderas. De som behöver sĂ€rskilt stöd men Ă€ven de elever som vill gĂ„ fortare fram. 

Vi behöver utbilda fler speciallĂ€rare dĂ€r det idag finns en stor brist. PĂ„ sĂ„ sĂ€tt kan vi ge elever det stöd de har rĂ€tt till. 

Flera rapporter visar att det finns brister nÀr det handlar om elevers trygghet och studiero samt skolans arbetsmiljö. Med rÀdsla för att bli anmÀlda vÀljer lÀrare att inte ingripa mot stökiga elever. SÄ kan vi heller inte ha det.

BĂ„de LĂ€rarnas Riksförbund och LĂ€rarförbundet har under en lĂ€ngre tid rapporterat att anmĂ€lningar om hot och vĂ„ld inom skolan har ökat.  AnmĂ€lningar om hot och vĂ„ld mot lĂ€rare mĂ„ste tas pĂ„ största allvar. DĂ€rför finns det i kommunen tydliga rutiner för hur dessa skall hanteras. 

Om elever och lÀrare inte kÀnner sig trygga i skolan Àr det skolans ansvar men skolan mÄste fÄ de verktyg som behövs. I det arbetet behöver skolan involvera förÀldrar och samhÀllet i övrigt. Det krÀvs ett lÄngsiktigt arbete bÄde pÄ lokal och nationell nivÄ.

I Linköping har vi inlett ett arbete ”Samverkan barn och unga”. Skolan behöver bli bĂ€ttre pĂ„ att samverka med socialtjĂ€nsten sĂ„ att vi tidigt kan fĂ„nga upp elever i behov av samhĂ€llets stöd. 

Det ska heller inte finnas nÄgon osÀkerhet i hur man ska agera vid situationer liknande de som tvÄ lÀrare beskrev i Corren. LÀrarna och rektorerna ska kÀnna sig trygga med att de har vÄrt stöd.

Men vi mĂ„ste fĂ„ till Ă€ndringar i Skollagen. För det krĂ€vs ett regeringsförslag och beslut i riksdagen. FrĂ„gan om inkluderingen utreds nu pĂ„ nationell nivĂ„. 

Ett annat pĂ„gĂ„ende arbete pĂ„ nationell nivĂ„ Ă€r att utreda hur skolans trygghet och studiero kan stĂ€rkas. I ”Nationell plan för trygghet och studiero” ska utredaren lĂ€mna författningsförslag för att elever som hotat eller utsatt andra elever eller skolpersonal för vĂ„ld lĂ€ttare ska kunna stĂ€ngas av eller omplaceras.

Utredaren ska ocksĂ„ lĂ€mna förslag pĂ„ hur lĂ€rarnas arbete med att upprĂ€tthĂ„lla studieron ska stĂ€rkas samt förslag pĂ„ andra Ă„tgĂ€rder som ökar skolans möjligheter att ingripa vid ordningsstörningar.  

Det Àr vÄr gemensamma och tydliga uppfattning att som lÀrare och elev ska man kÀnna sig trygg i sin skola.