Men det Àr ocksÄ en dag dÄ vi pÄminner ansvariga politikerna om att lÀrare och vÀgledare behöver rÀtt förutsÀttningar för att utföra sina viktiga uppdrag.
Nyligen har Sveriges största arbetsplats, med över 1,1 miljon personer med eleverna pÄ plats, dragit igÄng verksamheten. Att möta förÀndringar och utmaningar Àr vi vana vid i skolans vÀrld, men samhÀllsutmaningarna de senaste Ären gÄr utöver det mesta.
NĂ€r vi ser tillbaka pĂ„ hur coronapandemin drabbat hela det svenska samhĂ€llet â och sĂ€rskilt skolan â sĂ„ Ă€r skolans kunskapsuppdrag och lĂ€rarnas betydelse för detta tydligare Ă€n nĂ„gonsin.
LÀrare behöver dock rÀtt förutsÀttningar med rimlig arbetsbörda och bra lön för att orka och vilja fortsÀtta. Vi ÄlÀggs dessutom mycket annat Àn att undervisa.
Alltför mÄnga upplever att det inte ges tillrÀckligt med tid för att förbereda och efterarbeta undervisningen. IstÀllet stressar de utökade dokumentationskraven och mÄnga övervÀger att sluta som lÀrare.
Det Àr viktigt att göra yrket attraktivt, hÄllbart och utvecklande genom hela yrkeslivet.
Detta Àr helt avgörande för att skolan ska kunna ge eleverna de kunskaper de har rÀtt till. Men varken kommuner eller fristÄende skolor har förmÄtt att sköta en skolverksamhet dÀr lÀrare har möjlighet och tid att med kvalitet bedriva sin undervisning.
Det LÀrarnas Riksförbund i Linköpings kommun sÀrskilt vill lyfta fram idag Àr behovet av en löneuppvÀrdering av lÀrarna och studie- och yrkesvÀgledarna samt mer tid för lÀrarna att förbereda och efterarbeta lektionerna i stÀllet för ökade dokumentationskrav och fler undervisningspass.
Skolan behöver huvudmÀn som faktiskt förstÄr sin verksamhet. Vi behöver ha skolledningar med tydliga mandat och befogenheter för att ge lÀrare möjligheter att göra sitt jobb.
VĂ„ra skolansvariga kommunpolitiker mĂ„ste inse allvaret. LĂ„t Skolans dag 2021 bli en nystart för att detta sker â nu.