LiU svarar om studenternas AI-användning: "Pågående arbete"

Linköpings universitet beslutade redan i juni 2023 om en vägledning för lärares och studenters användning av generativ AI i utbildning, skriver Jan-Ingvar Jönsson, rektor och Karin Axelsson, prorektor vid Linköpings universitet.

Vi känner oss trygga i att Linköpings universitet erbjuder utbildning där generativa AI-verktyg kan nyttjas på kloka sätt för att stärka studenternas lärande och framtida AI-kompetens, skriver Jan-Ingvar Jönsson, rektor och Karin Axelsson, prorektor vid Linköpings universitet.

Vi känner oss trygga i att Linköpings universitet erbjuder utbildning där generativa AI-verktyg kan nyttjas på kloka sätt för att stärka studenternas lärande och framtida AI-kompetens, skriver Jan-Ingvar Jönsson, rektor och Karin Axelsson, prorektor vid Linköpings universitet.

Foto: Julia Djerf/Charlotte Perhammar

Debatt2025-04-08 10:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Svar på "LiU måste tydliggöra sin syn på studenters AI-användning" (2/4):

I en debattartikel framför Patrik Nilsson och Viktor Göransson vid Akavia vikten av att lärosäten tydliggör för sina studenter vilken typ av AI-användning som är tillåten. Detta är en ståndpunkt som Linköpings universitet till fullo delar med debattörerna.

Sedan generativa AI-verktyg blev allmänt tillgängliga i slutet av 2022 har universitet och högskolor arbetet med förändring av såväl kursinnehåll som examinationsformer. Detta för att kunna möta behoven av AI-kompetens i framtidens arbetsliv och samtidigt undvika fusk vid examination. 

Linköpings universitet beslutade redan i juni 2023 om en vägledning för lärares och studenters användning av generativ AI i utbildning. I den framgår att våra studenter behöver lära sig hur generativ AI kan vara ett stöd för att stärka deras förmåga att skriva, programmera, kommunicera, kritiskt reflektera och utveckla kunskap, samtidigt som det måste vara tydligt vilken AI-användning som är tillåten eller ej i varje enskild kurs. Vägledningen beskriver vad lärare och studenter förväntas göra för att detta ska uppnås.

Linköpings universitets disciplinnämnd har de senaste åren föga förvånande haft ärenden som berör misstanke om vilseledande genom otillåten AI-användning. Samtidigt ser vi att tydligheten i kursanvisningar kring tillåten och otillåten användning av AI ökat, liksom lärares medvetenhet om olika examinationsformers styrkor och utmaningar i detta avseende. 

Arbetet med att anpassa utbildningar till generativa AI-verktygs möjligheter och risker är viktigt och pågående. Vi känner oss trygga i att Linköpings universitet erbjuder utbildning där generativa AI-verktyg kan nyttjas på kloka sätt för att stärka studenternas lärande och framtida AI-kompetens.