Intresset för artificiell intelligens är stort bland svenska organisationer, men i praktiken har få tagit steget från lokala pilotprojekt till affärskritisk tillämpning i hela verksamheten. I en ny undersökning från Tietoevry Create uppger endast 7 procent av svenska organisationer att de har lyckats skala upp sin AI-användning. Enbart 13 procent säger att de har ett centraliserat AI-team, och samtidigt befinner sig nästan hälften fortfarande i ett tidigt pilotstadie. På en global marknad där AI driver både tillväxt och konkurrensfördelar, behöver svenska organisationer lyfta AI till en strategisk nivå och göra det till en lednings- och styrelsefråga.
Engagemang finns – men strukturen saknas. Det är inte brist på ambition som bromsar utvecklingen. Tvärtom finns ett starkt engagemang för AI och digitalisering. Men vår undersökning visar att det ofta saknas tillräcklig struktur och ledningsfokus för att AI ska ta steget från teknisk testverksamhet till riktigt affärsvärde. Den verkliga affärsnyttan sker först när AI kopplas till bolagets tillväxtstrategi.
AI är redan idag en viktig drivkraft i internationell konkurrens. Företag som lyckas integrera teknologin i sina affärsprocesser får fördelar i form av snabbare beslutsfattande, bättre kundinsikter och ökad produktivitet. Det är inte ett framtidsscenario utan det händer här och nu. Ett exempel är fastighetsbranschen. Genom att integrera AI-lösningar i sina affärsprocesser kan fastighetsbolag få bättre överblick över energiförbrukningen och göra mer träffsäkra prognoser. På så sätt kan effekttoppar minskas och energianvändningen optimeras, med möjlighet till stora kostnadsbesparingar och mer hållbara fastigheter.
Bygg förutsättningar, inte barriärer. Även om utmaningarna är bekanta för många; kompetensbrist, osäkerhet kring datakvalitet, etik och säkerhet, så är lösningen inte att vänta och inte agera. I stället behöver vi skapa förutsättningar och adressera utmaningarna med lösningar såsom kompetensutveckling, tydliga ramverk och riktlinjer för datahantering och etiskt användande av AI.
Det är inte längre en fråga om AI kommer att spela en avgörande roll, utan hur snabbt och hur smart vi väljer att använda teknologin. Det handlar om att bygga strukturer för att kunna skala, inte att testa fler projekt. Det betyder att företagsledningar framför allt behöver:
- Sätta AI på agendan i styrelse och ledningsgrupp
- Investera i rätt kompetens och intern kapacitet
- Utveckla en tydlig riktning för hur AI ska skapa affärsvärde
- Säkerställa ansvarstagande och transparens i datadrivna beslut
- Våga att ta in extern kompetens för att optimera kunskapsdelning och resurshantering.
Vi på Tietoevry Create uppmanar fler svenska företag och organisationer att lyfta AI till en strategisk nivå. Det är genom strategiskt ledarskap och samarbete som vi bygger konkurrenskraft på riktigt.