Behovet av ökad kapacitet på våra järnvägar gäller inte bara stråken mellan våra storstäder – upprustade matarbanor till våra stambanor är lika viktigt och ger landsbygden möjlighet att växa. Direktivet till nationell plan som publicerades av regeringen den 23 mars ger förhoppningar, men måste följas upp av en regional satsning i Östergötland.
Investeringen i höghastighetståg får inte tränga ut andra för landsbygden nödvändiga investeringar i grön infrastruktur, som matarbanor från de södra delarna av Östergötland utgör. Här finns en infrastruktur som på felaktiga grunder döms ut i Trafikverkets utredningar, men som kopplat till en regional bostadsförsörjningsplan kan bli livsnerven i de aktuella delarna av Östergötland och Kalmar.
Alla små kommuner utefter Tjust- (Linköping–Västervik) och Stångådalsbanan (Linköping–Kalmar) har eller riskerar få en negativ befolkningstillväxt om inte dessa banor rustas upp. Om de rustas upp så ger det möjligheter till effektiv pendling för boende och möjlighet till expansion i dessa kommuner som i sin tur ökar resandeunderlaget.
Dessa banor är därmed en förutsättning för att vända utvecklingen i dessa glesare befolkade delar av Östergötland och Kalmar.
Städernas expansion bygger i stor utsträckning på tesen – tätare stad, enklare att ordna kollektivtrafik. I Linköping byggs det alltmer på gröna områden i innerstaden och varje byggbar yta exploateras. Marken ligger i attraktiva lägen och säljs till högstbjudande exploatör som eftersträvar hög avkastning genom att bygga högt och tätt.
Några billiga bostäder till utsatta i våra förorter är det inte fråga om.
Citykärnan förtätas och flera trafikleder i stadens centrala delar får inneslutna gaturum som inte enkelt ventilerar bort hälsovådliga partiklar från trafiken.
Det senare ett återkommande problem som gäller många av våra städer denna årstid.
För Linköpings del så finns dessutom en planeringsproblematik kring nytt resecentrum som riskerar slå hårt på både miljön i stadskärnan och på ekonomin för Ostlänken. Ett enhälligt kommunfullmäktige har beslutat att tunnlar ska byggas för Ostlänkens genomfart i Linköping utan att bekymra sig för notan – den ska ju betalas av någon annan.
Häromdagen skrev Mats Johansson om samverkan med Jönköping – det är bra, men jag efterlyser samma engagemang i samverkan med Kalmar län!
Om Linköpings kommun dessutom tar på sig ledartröjan för en regional expansion så får vi god livskraft i hela regionen utan att vi behöver förstöra miljön i vår innerstad!
Visionen för Östergötland är mer än politikernas dröm om snabba förbindelser till Stockholm.
Lennart Asplund