Det finns inget viktigare för att lyfta skolans kvalitet och resultat Àn tillgÄngen pÄ utbildade behöriga lÀrare. Men ska skolor behÄlla kompetens och behöriga lÀrare förutsÀtter det en bra arbetsmiljö.
Vi ser i flera studier att det pÄ skolor med lÄga kunskapsresultat brister i studiero och trygghet. En konsekvens av detta Àr att dessa skolor, inte sÀllan med tuffare uppdrag i socioekonomiskt tyngre omrÄden, ofta har en högre andel obehöriga lÀrare.
Vi ser att fler lÀrare uppger att de fÄr lÀgga mer av sin undervisningstid till att upprÀtthÄlla ordningen i klassrummet och att mÄnga upplever att regelverket Àr otydligt kring vilka befogenheter de har att ingripa mot ordningsstörningar. Det Àr uppenbart att det Àr de elever som stör undervisningen som Àr vinnarna hÀr.
Att sex av tio lÀrare avstÄr frÄn att ingripa av rÀdsla för att bli anmÀlda till Skolinspektionen eller Barn-och elevombudet (BEO) visar hur allvarligt situationen Àr. En tredjedel i den nÀmnda undersökningen kÀnner exempelvis osÀkerhet kring hur de ska agera nÀr en elev vÀgrar lÀmna ifrÄn sig sin mobil eller andra föremÄl.
Vi ser i LÀrarförbundets rapport att den viktigaste orsaken till överdokumentation motiveras av att de vill minimera risken att bli anmÀlda till Skolinspektionen för krÀnkande behandling.
Liberalerna vidhÄller vÄrt krav att Barn-och elevombudet ska avvecklas, en funktion som de senaste Ären drivit flera uppmÀrksammade skadestÄndsyrkanden i domstol som vi kritiserat hÄrt. Inte sÀllan har de utlösts av att elever kÀnt sig krÀnkta av lÀrarnas ingripande. Men bara för att en elev upplever sig krÀnkt betyder det inte att den faktiskt har blivit det.
Liberalerna menar att BEO:s agerande bidragit till att underminera de vuxnas auktoritet i skolan. Vi stÄr lÄngt ifrÄn Socialdemokraterna i denna frÄga som tyvÀrr fortsatt försvarar en dysfunktionell myndighet.
PÄ vÄrt förslag har nu andra lagskÀrpningar presenterats efter en tids förhandling och utredning. "Nationell plan för trygghet och studiero i skolan" omfattar förslag kring omplacering och avstÀngning av hotfulla elever. Men den viktigaste delen Àr det liberala kravet att förtydliga i skollagen om lÀrarnas befogenheter att ingripa mot stöket.
Ingen lÀrare ska avstÄ frÄn att ingripa och lÀrare som gör det ska inte riskera skadestÄnd eller bli av med sitt jobb. Det ska framgÄ att all skolpersonal ska fÄ vidta de omedelbara och tillfÀlliga ÄtgÀrder som Àr befogade för att tillförsÀkra eleverna trygghet och studiero.
Idag omfattas inte all skolpersonal av denna möjlighet. Det ska uttryckligen anges att dessa ÄtgÀrder innefattar en befogenhet att ingripa fysiskt för att avvÀrja vÄld, krÀnkningar eller andra ordningsstörningar.
Men vi liberaler vill se fler ÄtgÀrder. Vi anser att Àven krÀnkningsbegreppet mÄste ses över, det har regeringen inte gjort. DÀremot vÀlkomnar vi förslaget som Àr ute pÄ remiss som beaktat vÄrt krav att ta bort direktanmÀlningar till Skolinspektionen. IstÀllet föreslÄs att vÄrdnadshavare i första hand ska vÀnda sig till huvudmannen för en utredning innan man vÀnder sig till Skolinspektionen.