Svar på debattartikeln "Innerstaden ska vara trygg för barn och attraktiv för butiker" (30/6):
Att göra Linköpings innerstad mer attraktivt är något vi i Linköpingslistan ställer oss bakom. Vi börjar se en positiv utveckling. Trädgårdstorget är ett sådant exempel som verkligen förgyller innerstaden. Men det är en sak som Erikson (M) helt utlämnar i sitt resonemang och det är trafiksituationen. Han skriver att föräldrar ska våga släppa sina barn i centrum. Men vem vågar göra det när trafiken ändå är omfattande med leveranser, matbud, taxibilar, cyklar, elsparkcyklar?
Styret (M+S) verkar helt bortse från våra medborgares behov av transporter både till, från och genom stadskärnan och skapar gågator där det ändå finns ett stort behov av att transportera sig med eget fordon och utan att skapa bra alternativa vägar för dessa transporter. Detta leder till en falsk trygghet där personer.
Vi i Linköpingslistan vill också se en trygg innerstad med lugna, fordonsfria områden men vi förordar en mer realistisk syn och vill planera för att man också vill ha och behöver sina egna transportlösningar både till, från och genom city. Därför vill vi arbeta för en större tydlighet och bättre anpassade trafikstråk så att gågator verkligen är gator utan fordonstrafik och där vi tar fram tydliga och intuitiva rutter och stråk för oskyddade trafikanter, cyklister, fordonstrafik och så vidare. Allt för att göra centrum attraktivt och tryggt för alla som är där men också en plats som det är smidigt och enkelt att ta sig till, från och runt eller igenom.
En annan aspekt som Erikson (M) glömmer när han pratar om att stadskärnan ska vara en attraktiv plats för alla är hur man ska komma till detta attraktiva område när styret (M+S) driver igenom trafikplanen. Djurgårdsgatan görs om till så kallad stadsgata och Drottninggatan mellan Djurgårdsgatan och S:t Larsgatan blir bussgata. Detta gör att det är stor risk för köbildning på Lasarettsgatan, där blåljustrafiken ska in till akuten.
Många medborgare ser idag bilen som ett naturligt fortskaffningsmedel för att ta sig mellan olika platser men styret (M+S) minskar med sin politik möjligheten att på ett smidigt vis ta sig till och från stadskärnan med bil. Detta kan leda till att många kommer flytta sin shopping till Tornby, där det dessutom är gratis parkering. Det gör att många Linköpingsbor får längre resor och därmed försämrad miljö.
Linköpingslistan jobbar för en levande och tillgänglig stadskärna för alla. Vi vill att transporter till, genom och runt centrum ska vara enkla och snabba.
Öka tillgängligheten i och till stadskärnan
Styret verkar helt bortse från våra medborgares behov av transporter både till, från och genom stadskärnan, skriver debattörerna.
En sak som Erikson (M) helt utlämnar i sitt resonemang är trafiksituationen, skriver debattörerna.
Foto: Dennis Petersson
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.