Äntligen är sommaren här på riktigt! Svenskar samsas med tyskar, norrmän och amerikaner på Kolmården, på campingplatser och köar vid glasskiosker på Varamons strand och Söderköpings slussar. Turister möts av engagerade småföretagare och deras medarbetare, som varje dag skapar minnesvärda upplevelser. För oss i Östgötasamverkan (M, KD och L) är besöksnäringen en av de mest lysande juvelerna i vårt näringsliv.
Och det går riktigt bra. Sedan 2013 har besöksnäringens omsättning ökat med hela 70 procent, till över 11 miljarder kronor. Bara övernattningarna på hotell, vandrarhem och campingar genererar omkring en miljard kronor årligen till det östgötska näringslivet. Vi erbjuder allt från skärgårds- och kulturturism till motorevenemang, pilgrimsvandringar, idrottsevenemang och historiska upplevelser.
Men vår ambition sträcker sig längre än sommaren. Utmaningen – och möjligheten – ligger i att förlänga säsongen. Östergötland har potential att vara en attraktiv destination året runt. Vi vill lyfta fram länet som en plats för konferenser, mässor, naturupplevelser och kultur året om. Här finns berättelser att berätta – och vi måste bli ännu bättre på att berätta dem.
Politikens roll är att skapa förutsättningar för denna utveckling. Under mandatperioden har vi gjort flera viktiga satsningar. I juni beslutade regionutvecklingsnämnden att investera tre miljoner kronor i besökscentret vid Göta kanal i Berg. Östgötaleden har rustats upp, och möjligheterna till pilgrimsvandringar längs St. Birgitta Ways och annan vandringsturism i vårt sagovackra landskap har aldrig varit bättre.
Men det är inte vi politiker utan alla engagerade östgötar som ger liv åt besöksnäringen. De förtjänar att hyllas och synliggöras. Därför har vi instiftat priser och utmärkelser som lyfter fram deras insatser. Nyligen utsågs träbildhuggaren Elin Juberg från Vadstena till årets konsthantverkare. Anne Bergström, som driver Kafé på Skedet i Borghamn, blev årets smakambassadör. Yxnerums hembygdsförening tilldelades årets landsbygdsstipendium. De är alla värda ett besök – i sommar eller under Östgötadagarna den 6–7 september.
Att marknadsföra Östergötland handlar inte bara om sagoberättande. Turism är näringsliv som ger jobb och framtidstro. Infrastruktur som gynnar besökare stärker också vardagen för invånarna. Och varje turistkrona bidrar till vår gemensamma välfärd – inte minst till hälso- och sjukvården. Östergötland är en plats att uppleva – året runt.