Östgötatrafikens vd svarar: "Inget harmlöst gratisåk"

När en person hoppar på bussen, spårvagnen eller tåget utan att betala, är det i praktiken skattebetalarna som får stå för notan. Det är alltså inte ett harmlöst "gratisåk", skriver Johan Kindén, vd, Östgötatrafiken.

En aspekt som jag inte tycker framkommer är förståelsen för hur det drabbar ens medmänniskor och samhället i stort när resenärer väljer att inte göra rätt för sig, skriver Johan Kindén, vd, Östgötatrafiken.

En aspekt som jag inte tycker framkommer är förståelsen för hur det drabbar ens medmänniskor och samhället i stort när resenärer väljer att inte göra rätt för sig, skriver Johan Kindén, vd, Östgötatrafiken.

Foto: Östgötatrafiken/Karolina Wiborn

Debatt2025-08-18 17:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

På senare tid har frågan om fuskåkning i kollektivtrafiken fått en del utrymme i media. Olika individers uppfattning och inställning till fuskåkning och kostnaderna som det innebär har uppmärksammats.

En aspekt som jag inte tycker framkommer är förståelsen för hur det drabbar ens medmänniskor och samhället i stort när resenärer väljer att inte göra rätt för sig.

Den största delen av kostnaderna för kollektivtrafiken betalas med skattemedel. Därutöver är biljettintäkter med och finansierar kostnaderna. Att inte betala biljett i den samhällsfinansierade kollektivtrafiken är inte bara en regelöverträdelse, det är också en form av fusk som kan likställas med bidragsfusk från Försäkringskassan, bostadsbidrag och liknande. Det är handlingar som bygger på samma princip: att själv sko sig på andras bekostnad.

Många ser kollektivtrafiken som en självklar rättighet, men glömmer att den i grunden är möjlig tack vare att vi invånare i länet är med och bidrar genom våra gemensamma skattemedel. När en person hoppar på bussen, spårvagnen eller tåget utan att betala, är det i praktiken skattebetalarna som får stå för notan. Det är alltså inte ett harmlöst "gratisåk", det är att ta del av en subventionerad tjänst utan att bidra med sin del. Det är att utnyttja ett gemensamt system som bygger på förtroende och solidaritet.

Då är det lätt att direkt tänka att varför har vi inte ännu fler kontroller så de som fuskar åker dit, lär sig en läxa och börjar betala för sina resor. Kontrollverksamheten är en viktig del som vi sedan länge jobbat aktivt med och utvecklar och anpassar hela tiden. Den har också gett resultat, då hela 97 procent av de som kontrolleras har en giltig biljett. De allra flesta gör alltså rätt för sig.

Kollektivtrafiken är till för alla och kommer alla till nytta, oavsett om du reser med kollektivtrafiken eller inte. De som reser med kollektivtrafiken ger plats i trafiken för de som måste ta bilen.

Delar av vårt samhälle bygger på principen att vi tillsammans bidrar till att skapa nytta för samhället i stort. Min starka övertygelse är att vi är många som genom våra handlingar och beslut vill bidra till att samhället utvecklas på ett positivt sätt. En del av det är att betala för de tjänster vi nyttjar, såsom resor med kollektivtrafiken.