Ostlänken behöver Citybanan

Regeringen har försenat Citybanan. Men den behövs för att Ostlänken ska kunna utnyttjas till fullo. Riksdagspolitiker från Östergötland visa var de står i frågan, skriver tre östgötska socialdemokrater.

Foto: Fotograf saknas!

debatt2007-01-17 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Växthuseffekten är i centrum för den politiska debatten. Transporter är en av de sektorer som förorsakar mest utsläpp av koldioxid.

En fortsatt utbyggnad av järnvägar i Sverige är viktig för att skapa en bättre miljö. Det gläder oss därför att snabbutredningen om spårkapaciteten i Stockholm utmynnade i en entydig slutsats - Citybanan ska byggas.

För Fjärde storstadsregionen är det en välkommen slutsats. I dag försenas många tåg för att det är trångt vid södra infarten till Stockholm.

Citybanan är viktig för att förbättra förbindelserna med Stockholm, för den regionala trafiken i Mälardalen, men också för att Ostlänken ska kunna utnyttjas till fullo.

I debatten om Ostlänken har samhällsekonomiska kalkyler spelat en viktig roll. Det är därför intressant att notera att medan kalkylen för Citybanan är negativ, så är motsvarande kalkyl för Ostlänken positiv. Den blir ännu mer positiv om den sätts in i sitt sammanhang som en del av Götalandsbanan med anknytning till Jönköping och Göteborg.

Delsträckan från Göteborg via Landvetter flygplats till Borås kommer att börja byggas runt 2010 och det skulle vara utmärkt om Ostlänken kunde sättas igång samtidigt.

Den nya järnvägen mellan Järna och Linköping får stor betydelse för att vidga Fjärde storstadsregionens arbetsmarknad till Nyköping, samt för anknytningen till Skavsta flygplats.

Men det handlar också om att lösa ett växande kapacitetsproblem på spåren i Östergötland. Framgången för Östgötapendeln har gjort att det är trångt på spåren.

Nu pågår en process där Banverket ska rangordna angelägna järnvägsprojekt. I en framsynt ledare konstaterar Corren (23/12) att det är viktigt för framgång att visa att Ostlänken är regionens främsta prioritering.

Kristdemokraten Stenström (22/12) är tveksam, centerpartisten Danielsson arbetar för Tjustbanan (15/12) och Falk (3/1) pläderar för Norrbotniabanan.

Ett tydligt besked från miljöpartiets östgötska riksdagsman Peter Eriksson till förmån för Ostlänken vore önskvärt! Och vad säger de moderata riksdagsledamöterna från Östergötland med Gunnar Axén i spetsen?

Från den moderata kanten har man gett tydligt besked att det var det tredje spåret som var lösningen. Står man nu fast vid detta, trots Rodes utredning?

Näringsdepartementet verkar enligt pressuppgifter vilja tacka nej till det regionala näringslivets pengar för en tidigareläggning av planarbetet med Ostlänken för att klara en byggstart 2010. Regeringen har försenat Citybanan och svävar på målet om finansiering av rasdrabbade Bohusbanan - var finns handlingskraften?

Eller är det så illa att man planerar att flytta investeringspengar från järnvägar till vägar och inleder det arbetet med att fördröja och komplicera angelägna järnvägsprojekt som Ostlänken?

Läs mer om