Svar på "Så säkrar vi en rättvis omställning" (23/2):
Elbilar är bra men det är en dyr investering. När dieselpriset är på väg upp över 25 kr/l måste vi politiker reagera. Målet för Miljöpartiet och en majoritet av riksdagens partier är att Sverige ska ha fyra gånger så hög inblandning som EU kräver.
Vårt förslag är att snarast sänka reduktionsplikten till den nivå EU anger för år 2030. Det är inte att låta bli att ta ansvar för klimatfrågan. Sverige kommer ändå att ligga i EU-toppen men med fördelen att vi skapar mer konkurrenskraft hos våra företagen och en bättre möjlighet att leva och verka även på landsbygden.
Den storskaliga produktionen av biodrivmedel har inte kommit igång i Sverige utan ligger flera år fram i tiden. I dag importeras 85 procent av biodrivmedlet med merparten från Brasilien och Indonesien. Självklart kommer det bränslet att konsumeras någon annanstans på jorden om det ej används i Sverige, det gör att klimatnyttan blir den samma oavsett om detta bränsle konsumerats i Sverige eller i något annat land. KD anser att klimatfrågan är större än Sverige.
Att stilla ett dåligt klimatsamvete som slår mot enskilda, familjer, transportnäringen, skogs och jordbruk och därmed hela samhället med den extremt höga reduktionsplikten är ingen bra politik.