Satsa pÄ ljus och rymd

Varken tunnel eller bro Àr bra. Satsa i stÀllet pÄ en en ljus och luftig banhall dÀr resecentrum ligger i dag, skriver Christer Brimalm.

Resecentrum. Att modernisera och anpassa utifrÄn befintligt lÀge Àr det bÀsta alternativet, anser Christer Brimalm.

Resecentrum. Att modernisera och anpassa utifrÄn befintligt lÀge Àr det bÀsta alternativet, anser Christer Brimalm.

Foto: Jeppe Gustafsson

Debatt2014-10-13 06:05
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Planerna pÄ nytt resecentrum i Linköping har gÄtt alldeles snett, dÄ man vill grÀva ned hela spÄranlÀggningen i tunnlar 40 meter under marken. Men troligen vÀgrar Trafikverket att ta pÄ sig den enorma merkostnad detta för med sig och dÄ faller förslaget, vilket tÄgresenÀrerna bör vara tacksamma för.

Inte heller alternativet med en gigantisk bro Ă€r dock nĂ„gon tilltalande lösning. SjĂ€lva utgĂ„ngspunkten i sĂ„vĂ€l bro- som tunnelalternativet – att flytta resecentrum frĂ„n nuvarande lĂ€ge och över StĂ„ngĂ„n – Ă€r olycklig och bör rivas upp!

Att i stÀllet modernisera och anpassa resecentrum i dess befintliga lÀge ger en totalt sett bÀttre trafiklösning till en brÄkdel av tunnelalternativets kostnad. Parallellt med den befintliga jÀrnvÀgsbron över StÄngÄn anlÀggs en ny, likaledes med 2 spÄr. BangÄrden utökas i sidled mot Än sÄ att 2 nya spÄr inryms. Eventuellt kan dessutom 2 stickspÄr anlÀggas för tÄg pÄ StÄngÄdals- och Tjustbanorna och sluta mot stationshuset. Utrymme finns för en fullt tillrÀcklig anlÀggning för framtiden!

Över spĂ„ren byggs en ljus och luftig banhall i glas och stĂ„l som skyddar resenĂ€rerna frĂ„n vĂ€der och vind, men slĂ€pper in dagsljus och skapar atmosfĂ€r – en riktig station vĂ€rdig en riktig stad. Vackra exempel pĂ„ sĂ„vĂ€l klassiska som modernistiska sĂ„dana ”jĂ€rnvĂ€gens katedraler” finns pĂ„ Ă„tskilliga hĂ„ll i Europa.

Detta skulle i motsats till en tunnelbana under marken bli en attraktiv port till Linköping och en stimulerande miljö för tusentals dagliga pendlare.

Ytterligare ett viktigt argument för det befintliga lĂ€get Ă€r att en flytt av resecentrum skulle försĂ€mra möjligheterna till ett rationellt linjenĂ€t för stadsbusstrafiken och fördyra denna, vilket Ă€ven Ötraf pĂ„pekat i remissvar. Kopplingen till flygplatsen vĂ€ger lĂ€tt i jĂ€mförelse med detta. ResenĂ€rer till och frĂ„n flygplatsen utgör en försvinnande liten del av alla som passerar resecentrum.

Kravet att tÄg som inte ska stanna ska kunna passera genom Linköping med minst 160 km/t fÄr man avstÄ ifrÄn i mitt förslag. Den ringa förlÀngning av körtiden dessa rimligen mycket fÄ tÄg drabbas av kan man kompensera för pÄ nÄgot annat avsnitt av strÀckan mellan Stockholm och Göteborg eller Malmö till en brÄkdel av kostnaden för en lÄng tunnel under Linköping.

Kommunen borde utlysa en ny arkitekttÀvling för att fÄ fram en attraktiv lösning enligt de principer som skisserats ovan. En omstart av planeringen för resecentrum behöver pÄ intet sÀtt försena OstlÀnken. Den tar Ätskilliga Är att bygga och man kan utan vidare starta med det utan att genomfarten genom Linköping Àr fastlagd.

TĂ€nk om – tĂ€nk nytt – tĂ€nk rĂ€tt!

LĂ€s mer om