Regeringen har med skolminister Lotta Edholm i spetsen aviserat stora omprioriteringar vad gÀller kulturens roll i skolan. Elevens val ska slopas och timmarna i stÀllet fördelas till de natur- och samhÀllsorienterade Àmnena. PÄ papperet tilldelas musikundervisningen ytterligare tio timmar enligt förslaget. Men i praktiken innebÀr det ett kraftigt minskat antal timmar för de estetiska Àmnena, eftersom all tid för elevens val försvinner.
Denna typ av nedprioritering av de estetiska Àmnena Àr inte de enda i svensk skola. Nyligen kom beskedet att Linköpings musikklasser pÄ Folkungaskolan riskerar att tas bort till hösten. Liknande neddragningar aviseras redan pÄ fler stÀllen i landet och Ànnu fler lÀr det bli om förslaget genomförs.
Stora delar av kultursektorn har varnat för de lÄngtgÄende konsekvenserna av förslaget. Kungl. Musikaliska Akademien, Kungl. Musikhögskolan och Svensk Scenkonst instÀmmer i kritiken och presenterar nedan tre argument för varför förslaget slÄr fel för barn och unga samt för Sverige som kulturnation:
1. Kulturens egenvÀrde och roll i samhÀllet urholkas. Det Àr vÄr fasta övertygelse att kulturen representerar oumbÀrliga vÀrden för oss mÀnniskor och vÄra samhÀllen, minst lika viktiga som de kvantifierbara. Möjligheten att fÄ musicera och uttrycka sig konstnÀrligt kan för barn och unga vara en viktig social arena för samarbete, samt kognitiv och motorisk utveckling. Estetiska Àmnen stÀrker lÀrandet inom andra kunskapsÀmnen och Àr ett viktigt komplement till skolans övriga undervisning.
2. JÀmlikheten och integrationen försÀmras. Barn och unga frÄn socioekonomiskt utsatta eller resurssvaga hem har generellt inte samma förutsÀttningar att fÄ Àgna sig Ät exempelvis musik och teater, förkovra sig och odla sina talanger. Den sociala snedrekryteringen till högre scen- och musikutbildningar Àr redan stor, och det nya förslaget riskerar att förvÀrra detta. Möjligheter för alla barn och unga att Àgna sig Ät musik och andra estetiska Àmnen leder till ett starkt och levande kulturliv prÀglat av mÄngfald. Elevens val Àr ett för mÄnga avgörande forum dÀr de kan komma i kontakt med musik och scenkonst.
3. Förslaget skadar scenkonstens kompetensförsörjning och Sverige som musiknation. FramgÄngsrika högre musikstudier krÀver att den studerande pÄbörjar sin utbildning med en viss kunskaps- och fÀrdighetsnivÄ som tillskansats sedan unga Är. Det ligger i sakens natur att bemÀstrandet av estetiska fÀrdigheter tar tid.
Framtidens professionella musiker â de som ska verka i vĂ„ra orkestrar, operahus och det fria musiklivet â mĂ„ste dĂ€rför ges möjligheten att börja i tid. Det Ă€r nödvĂ€ndigt för att det svenska musiklivet, och inte minst Sverige som vĂ€rldsledande musikexportland, ska bibehĂ„lla sin livskraft.
Lotta Edholm konstaterade nyligen i Sveriges Radio att skolor Ă€r fria att skjuta till mer tid till de estetiska Ă€mnena âom man tycker att det Ă€r viktigtâ, men hon sa inget om hur det ska finansieras. Detta tycks talande för skolministerns instĂ€llning i frĂ„gan. Kulturella och estetiska aktiviteter Ă€r viktiga och behöver dĂ€rför resurser och garanterad tid i lĂ€roplanen. I förlĂ€ngningen undermineras konstens och kulturens roll i vĂ„ra liv och dess stĂ€llning i samhĂ€llet i stort.
Det vore ett stort misstag att inte ge framtida generationer chansen att fortsÀtta bygga Sverige som musik- och kulturnation. MusikÀmnet och de övriga estetiska Àmnena bör i det fall man gÄr vidare med förslaget tilldelas en betydligt större del av de timmar som frigörs. Dessutom bör en lagstadgad möjlighet för lÀrare inom den obligatoriska skolan att erbjuda frivillig musikundervisning Äterinföras.