Stoppa regeringens förslag om att slopa elevens val

Det vore ett stort misstag att inte ge framtida generationer chansen att fortsÀtta bygga Sverige som musik- och kulturnation, skriver debattörerna.

Nyligen kom beskedet att Linköpings musikklasser pÄ Folkungaskolan riskerar att tas bort till hösten. Liknande neddragningar aviseras redan pÄ fler stÀllen i landet och Ànnu fler lÀr det bli om förslaget genomförs, skriver debattörerna.

Nyligen kom beskedet att Linköpings musikklasser pÄ Folkungaskolan riskerar att tas bort till hösten. Liknande neddragningar aviseras redan pÄ fler stÀllen i landet och Ànnu fler lÀr det bli om förslaget genomförs, skriver debattörerna.

Foto: Anders Wiklund/TT

Debatt2023-05-06 05:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Regeringen har med skolminister Lotta Edholm i spetsen aviserat stora omprioriteringar vad gĂ€ller kulturens roll i skolan. Elevens val ska slopas och timmarna i stĂ€llet fördelas till de natur- och samhĂ€llsorienterade Ă€mnena. PĂ„ papperet tilldelas musikundervisningen ytterligare tio timmar enligt förslaget. Men i praktiken innebĂ€r det ett kraftigt minskat antal timmar för de estetiska Ă€mnena, eftersom all tid för elevens val försvinner. 

Denna typ av nedprioritering av de estetiska Àmnena Àr inte de enda i svensk skola. Nyligen kom beskedet att Linköpings musikklasser pÄ Folkungaskolan riskerar att tas bort till hösten. Liknande neddragningar aviseras redan pÄ fler stÀllen i landet och Ànnu fler lÀr det bli om förslaget genomförs.

Stora delar av kultursektorn har varnat för de lÄngtgÄende konsekvenserna av förslaget. Kungl. Musikaliska Akademien, Kungl. Musikhögskolan och Svensk Scenkonst instÀmmer i kritiken och presenterar nedan tre argument för varför förslaget slÄr fel för barn och unga samt för Sverige som kulturnation:

1. Kulturens egenvĂ€rde och roll i samhĂ€llet urholkas. Det Ă€r vĂ„r fasta övertygelse att kulturen representerar oumbĂ€rliga vĂ€rden för oss mĂ€nniskor och vĂ„ra samhĂ€llen, minst lika viktiga som de kvantifierbara. Möjligheten att fĂ„ musicera och uttrycka sig konstnĂ€rligt kan för barn och unga vara en viktig social arena för samarbete, samt kognitiv och motorisk utveckling. Estetiska Ă€mnen stĂ€rker lĂ€randet inom andra kunskapsĂ€mnen och Ă€r ett viktigt komplement till skolans övriga undervisning. 

2. JĂ€mlikheten och integrationen försĂ€mras. Barn och unga frĂ„n socioekonomiskt utsatta eller resurssvaga hem har generellt inte samma förutsĂ€ttningar att fĂ„ Ă€gna sig Ă„t exempelvis musik och teater, förkovra sig och odla sina talanger. Den sociala snedrekryteringen till högre scen- och musikutbildningar Ă€r redan stor, och det nya förslaget riskerar att förvĂ€rra detta. Möjligheter för alla barn och unga att Ă€gna sig Ă„t musik och andra estetiska Ă€mnen leder till ett starkt och levande kulturliv prĂ€glat av mĂ„ngfald. Elevens val Ă€r ett för mĂ„nga avgörande forum dĂ€r de kan komma i kontakt med musik och scenkonst. 

3. Förslaget skadar scenkonstens kompetensförsörjning och Sverige som musiknation. FramgĂ„ngsrika högre musikstudier krĂ€ver att den studerande pĂ„börjar sin utbildning med en viss kunskaps- och fĂ€rdighetsnivĂ„ som tillskansats sedan unga Ă„r. Det ligger i sakens natur att bemĂ€strandet av estetiska fĂ€rdigheter tar tid. 

Framtidens professionella musiker – de som ska verka i vĂ„ra orkestrar, operahus och det fria musiklivet – mĂ„ste dĂ€rför ges möjligheten att börja i tid. Det Ă€r nödvĂ€ndigt för att det svenska musiklivet, och inte minst Sverige som vĂ€rldsledande musikexportland, ska bibehĂ„lla sin livskraft. 

Lotta Edholm konstaterade nyligen i Sveriges Radio att skolor Ă€r fria att skjuta till mer tid till de estetiska Ă€mnena ”om man tycker att det Ă€r viktigt”, men hon sa inget om hur det ska finansieras. Detta tycks talande för skolministerns instĂ€llning i frĂ„gan. Kulturella och estetiska aktiviteter Ă€r viktiga och behöver dĂ€rför resurser och garanterad tid i lĂ€roplanen. I förlĂ€ngningen undermineras konstens och kulturens roll i vĂ„ra liv och dess stĂ€llning i samhĂ€llet i stort. 

Det vore ett stort misstag att inte ge framtida generationer chansen att fortsÀtta bygga Sverige som musik- och kulturnation. MusikÀmnet och de övriga estetiska Àmnena bör i det fall man gÄr vidare med förslaget tilldelas en betydligt större del av de timmar som frigörs. Dessutom bör en lagstadgad möjlighet för lÀrare inom den obligatoriska skolan att erbjuda frivillig musikundervisning Äterinföras.