Är Linköping på rätt spår? Nja tveksamt, nästan samtliga Linköpings politiker har slagits för ett orealistiskt tunnelalternativ. Man har varit så fixerad vid tunnelalternativet att det inte gått att föra en nyanserad debatt om andra alternativ. Ännu värre är att man inte tagit fram några vettiga alternativ eller förhandlingsinspel utan sagt nej till allt som inte varit tunnel. Det har gett Sverigeförhandlingen fritt spelrum. Man har levt i en illusion om att man måste lyssna på ”stora viktiga Linköping”. Så blev inte riktigt resultatet.
Det alternativ som Sverigeförhandlingen nu lägger fram är det sämsta alternativet för Linköping på flera sätt. De flesta snabbtågen kommer att passera utanför Linköping på sin väg till och från Malmö och Stockholm. En del tåg kommer att via ett stickspår komma in till Linköping, frågan är hur många. Stickspåret blir inte i tunnel utan föreslås vara ett nytt dubbelspår. Det kommer att förstärka den redan kraftiga barriär som järnvägen är idag.
Nej, nu gäller det att skyndsamt svälja förtreten och gå i konstruktiv förhandling så att det blir en så bra lösning som möjligt.
Min åsikt har från början varit att snabbjärnvägar inte ska dras in i stadskärnor oavsett om det är Linköpings eller någon annans. De skall gå från A till B på snabbast möjligast sätt och stoppen skall var så få och så effektiva som möjligt. Därför förordar jag att man anlägger ett nytt stationsområde för snabbtågen utanför stadskärnan norr om Linköping invid E4:an. Det förutsätter att det nya stationsområdet blir lättillgängligt, för alla passagerare. Det skall finnas parkeringshus för bil och cykel. Det måste också finnas en riktigt effektiv, helst spårbunden, matning av passagerare från övriga Linköping till stationsområdet. Jag skulle vilja se en monorail, en fantastisk variant av ”luftburen tunnelbana”. Den skall gå riktigt ofta, kanske var 10:e minut, förslagsvis i en cirkel Tornby, resecentrum, flygplatsen, Saab, universitetet, Mjärdevi. Det skulle verkligen vara något innovativt och nytt. Det är enligt min åsikt det klart bästa alternativet ur flera aspekter.
Fler snabbtåg kommer att stanna och pendlingsmöjligheten förbättras.
Stångåområdet kan bevaras (där så önskas) och exploateras utan broar eller tunnelbygge.
En annan inte helt oviktig fördel är att helt plötsligt kommer Skäggetorp att vara den stadsdel som ligger bäst till. Det kommer att lyfta området på ett sätt som inga politiska insatser någonsin klarar av, och göra Linköping mera integrerat.
När jag berättar om min vision för järnvägen bland företag och vanliga människor möts jag av entusiasm och positiva kommentarer. Jag är övertygad om att detta är möjligt att uppnå i med Sverigeförhandlingen och att det är det bästa för Linköping.
Fredrik Lundén (M)
ersättare i kommunstyrelsen och fullmäktigeledamot