Enligt de två senaste regionrapporterna (Regionala utsikter - Storstäderna drar ifrån (Nordea, november 2006) och Regionernas tillstånd 2006 (ITPS, november 2006) drar de tre etablerade storstäderna ifrån resten av landet. Fjärde storstadsregionen hänger inte med. Varken Linköping eller Norrköping finns med bland de 42 kommuner som växte mer än fyra procent 1994-2004.
Förklaringen till den svaga tillväxten för Linköpings del är framför allt att Ericsson och Saab under denna period drog ner mer än övriga företag växte sammanlagt.
I Storstockholm är det tjänstesektorn - särskilt inom it och telekom - som svarar för den snabbaste tillväxten. I Göteborgs- regionen är det fordonsindustrin och läkemedel. Malmö och Öresundsregionen har en kraftig tillväxt i en bredare näringslivsstruktur än de båda större städerna. Fjärde storstadsregionen har inte några snabbväxande verksamheter som kan dra upp totalsiffrorna.
Göteborgsregionen har en närmast idealisk kombination av starka tillverkningsföretag, som uppgraderar innehållet i sina produkter med allt mer högteknologi och tjänster, och en snabbväxande tjänstesektor som till stora delar föds av storföretagen. Till exempel är Eriksson/Lindholmen med 2 000 anställda större än SKF som har 1 830!
Malmö och Sydsverige har också varit inne i en djup varvskris. Men där vände utvecklingen med genomtänkta infrastruktursatsningar som Öresundsbron 2000. Sedan har det gått uppåt för hela Öresundsregionen, som kommer att tävla med Stockholm/Mälardalen om vilken region som skall vara ledande i denna del av norra Europa.
Fjärde storstadsregionens problem och möjligheter i ett större perspektiv:
ºFjärrstyrning. I jämförelse med Göteborg och Malmö är fjärde storstadsregionen mera beroende av fjärrstyrning från regering, riksdag och storföretag med huvudkontor på annat håll, mest i Stockholm. I jämförelse med de tre storstäderna har fjärde storstadsregionen för liten privat tjänstesektor.
ºFjärde storstadsregionen arbetar med att etablera ett märkesmedvetande i media och omvärlden. Man får 844 träffar på Google i november 2006 mot 25 000 träffar för Öresundsregionen. Det tar lång tid att etablera ett märkesnamn. Hög tillväxt ger högre uppmärksamhet.
ºFjärde storstadsregionens största och viktigaste kluster är flygteknik. Kommer datateknik, simulering och modellering att växa vidare eller kommer tunnfilmsteknik och bioelektronik att vara de nya vinnarna inom högteknologin?
ºFjärde storstadsregionen plottrar bort Köpenhamnsflyget på två flygplatser som går med rejäla förluster (=ökande kommunala subventioner). Detta är småstadspolitik, som innebär att fler östgötar startar sin utlandsresa från expanderande flygplatser utan- för regionen än från Lin- köping och Norrköping.
ºAllt tyder på att vi kommer att få större funktionella regioner i framtiden. Påbörja redan nu ett visions-arbete för Östra Götalandsregionens utveckling.
Vad kan göras under tiden fram tills Ostlänken kan vara klar omkring 2015?
Jo, kommunala och statliga myndigheter kan höja tempot i planeringsprocessen. De har ansvaret för infrastrukturen. Östergötland har inte varit lika framgångsrikt som de större städerna på lobbying, men har nu chansen att visa bättring.
Resecentrum i Linköping måste bli klart i god tid före Ostlänken, annars är risken att den första etappen bara byggs till Norrköping.
Kan de nya kommunstyrelserna i Linköping och Norrköping prestera bättre samordning av Köpenhamnsflyget än de gamla? Eller skall vi se detta chicken race till det blodiga slutet? Hellre två begravningar än ett bröllop är den vision som är rådande mellan Linköpings och Norrköpings flygplatser.
För näringslivet kan rege-ringen sätta spelregler som stimulerar företagande och sysselsättning. Förändringar i näringspolitiken är på gång. Om detta leder till ökade investeringar, fler företag och högre sysselsättning kommer Ostlänken att få full effekt, men den löser i sig inte de problem vi har tagit upp.
Visioner och ledarskap som matchar Göran Johanssons i Göteborg och Ilmar Reepalus i Malmö är vad som skulle kunna vara början till en ny tillväxtfas i fjärde storstadsregionen.
Partipolitik är ointressant i sammanhanget. Det är de nya kommunledningarna i Linköping och Norrköping som har chansen nu.
Ove Brandes
Professor i
Industriell marknadsföring
Reinhold Castensson
Professor vid
Institutionen för Tema