Vad hÀnder pÄ Anders Ljungstedts gymnasium?

DÀr pÄgÄr det tydligen omfattande lokaleffektiviseringar och om- och inflyttning av elever och dÀr informationen frÄn S+M-styret som vanligt inte gÄtt fram till oppositionen förrÀn nu, det vill sÀga nÀr arbetet med effektiviseringen och ombyggnad redan Àr i gÄng, skriver debattörerna.

Var finns S+M-styrets visioner för Anders Ljungstedts gymnasium kan man frÄga sig och hur hÀnger det ihop med framtiden, skriver debattörerna.

Var finns S+M-styrets visioner för Anders Ljungstedts gymnasium kan man frÄga sig och hur hÀnger det ihop med framtiden, skriver debattörerna.

Foto: Nathalie Wahlbeck

Debatt2024-10-05 08:00
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Tanken Ă€r att bygga om och anpassa delar av skolans lokaler för inflyttning av anpassad grundskolas högstadium (tidigare grundsĂ€rskolan), Westmansgatans verksamhet inom anpassad gymnasieskola samt delar av anpassad gymnasieskolas individuella program tidigare gymnasiesĂ€rskolan) pĂ„ Berzeliusskolan. De lokaler pĂ„ Anders Ljungstedts gymnasium (ALG) som bland annat Ă€r tĂ€nkta för dessa elever Ă€r lokaler som i dag anvĂ€nds av ALG:s anpassade gymnasieskolas nationella program, det vill sĂ€ga yrkesprogram dĂ€r elevantalet berĂ€knas öka framöver, Komvux som anpassad utbildning, Linvux (yrkesvux), bygg- och anlĂ€ggningsprogrammet samt fordon- och transportprogrammet vars lokaler Ă€r anpassade utifrĂ„n verksamheternas behov. Det innebĂ€r alltsĂ„ att dessa verksamheter behöver flyttas om för att inrymma nya verksamheter. Borde inte ett sĂ„dant stort och viktigt beslut ha fattats av bildningsnĂ€mnden innan arbetet pĂ„börjades? 

Skolan har redan i dag en mÄngfald av utbildningar dÀr vissa krÀver sÀrskild hÀnsyn och planering. Att tillföra ytterligare elevgrupper skulle inte underlÀtta det arbete som redan görs av ledning och personal pÄ skolan. Dessutom bör en anpassad grundskola vara integrerad med en grundskola som möjliggör för eleverna att integreras samt lÀsa Àmnen inom grundskolan.

HĂ€r anvĂ€nder S+M-styret sig av samma gamla argument som vi nu hört vid alla tidigare skolnedlĂ€ggningar och lokaleffektiviseringar det vill sĂ€ga att nĂ€mndens pengar skall anvĂ€ndas ute i verksamheten och inte till lokalhyror. Det hĂ„ller vi med om men det finns annan hĂ€nsyn att ta.  Att flytta runt elever pĂ„verkar Ă€ven de elever som redan finns pĂ„ skolan men ocksĂ„ de elever som skall flytta dit. 

PĂ„ Skolverket konstaterar man att fler elever mĂ„ste lĂ€sa yrkesutbildningar pĂ„ gymnasiet. Annars finns det i framtiden en risk för stor brist pĂ„ yrkesutbildade inom flera branscher sĂ„som industriteknik- och fordonutbildade men ocksĂ„ en risk för brist inom byggnadsbranschen och restaurang- och livsmedel. De vill dĂ€rför att kommunen matchar utbudet pĂ„ gymnasiet mot arbetsmarknadens behov. PĂ„ ALG finns just de utbildningarna.   

Var finns S+M-styrets visioner för Anders Ljungstedts gymnasium kan man frĂ„ga sig och hur hĂ€nger det ihop med framtiden? 

BildningsnÀmndens ordförande Linnéa JÀgestedt sÀger att hon vill stÀrka yrkesprogrammen sÄ att fler elever vÀljer att söka en yrkesutbildning. Var finns prioriteringen hÀr kan man frÄga sig? Denna om- och inflyttning Àr vÀl knappast att prioritera utan snarare motsatsen. I dag genomförs flera marknadsföringsinsatser för att fÄ fler elever att vÀlja ett yrkesprogram. Men glöm inte bort att de bÀsta marknadsförarna Àr de elever som redan gÄr pÄ skolan. I dag finns möjlighet att ta in flera elever pÄ vissa yrkesprogram, men det krÀver tillgÄng till lokaler och att skolan Àr attraktiv. Vad Anders Ljungstedts behöver Àr snarare en modernisering och renovering av slitna lokaler och inte mindre yta för de viktiga yrkesprogrammen som redan finns pÄ skolan.