Coronakrisen är fortfarande pågående och vi behöver vara bättre förberedda inför framtida kriser. Äldreomsorgen har varit i fokus under pandemin, men även innan covid-19 fanns det anledning för förändringar inom hemtjänsten i Linköping för att höja kvaliteten och sätta människan i centrum.
I går fastställde kommunfullmäktige beslut om ”framtidens hemtjänst”. En ny modell för hemtjänsten för att bättre kunna möta de utmaningar vi står inför i framtiden. Ett historiskt beslut som kommer innebära en stor omorganisation av hemtjänsten. Modellen innebär att Linköping delas upp i geografiska områden där varje utförare får hantera helheten kring personer i behov av hjälp.
Den nya hemtjänstorganisationen bygger på att säkra vården och omsorgen på ett bättre sätt genom att ge utförare det fulla ansvaret för rehabilitering, hälso- och sjukvårdsinsatser och hemtjänstinsatser. Vi vet att antalet äldre kommer att öka och att vårdbehovet kommer vara större, med fler multisjuka och fler kommer drabbas av demenssjukdom.
Det gör att fler kompetenser behöver samlas i team runt individen där hela vårdbehovet kan mötas på ett mer effektivt sätt än vad som är möjligt under dagens system. Arbete i team där olika kompetenser arbetar tillsammans för en ökad kontinuitet och mer kvalitativ omsorg. I dagsläget kan den enskilda behöva ha kontakt med flertalet aktörer där en utförare sköter hemtjänst och en annan till exempel hemsjukvård.
Medborgarna ska kunna välja olika utförare, oavsett var man bor, vilket inte är fallet med dagens system. För de människor som bor utanför stadskärnan har man i dag endast en utförare att välja på. Möjligheten att kunna välja, och att kunna tacka nej till en utförare är viktigt för människors frihet.