Identitetspolitiken Àr jÀmlikhetens största fiende. Det Àr den tanke som biter sig fast hos mig sedan jag tagit del av betÀnkandet frÄn "Utredningen om en mer likvÀrdig skola" (SOU 2020:28) som slÀpptes i början av veckan.
LikvÀrdighetsbegreppet tycks nu helt ha slagit klorna ocksÄ i socialdemokratin. Politikens fokus förefaller vara inriktat pÄ vilka individer som gÄr i vilka skolor istÀllet för pÄ att alla elever i alla skolor ska ges nödvÀndiga kunskaper och fÀrdigheter. Skolans bidrag till ett mer jÀmlikt och likvÀrdigt samhÀlle Àr kunskap. LikvÀrdighet Àr inget verksamhet medel för en sunt jÀmlikhetsintresserad reformator. LikvÀrdigheten inom skolvÀsendet kan faktiskt öka om de bÀsta skolorna blir sÀmre.
Den stora tyngden i socialdemokratin Ă€r det kollektiva anslaget: Alla; inte bara nĂ„gra. I utredningens betĂ€nkande ansluts till den romantiserade och lĂ€tt historieomskrivande berĂ€ttelsen om den svenska grundskolans uppdrag och mening nĂ€r den introducerades 1962. Uppdraget var lika stort som enkelt: Alla â Ă€ven arbetarbarnen och Ă€ven barnen som vĂ€xte upp i skolmotarbetande hemmiljöer â skulle fĂ„ fler Ă„r i skolan och mera kunskaper för att kunna skapa sig bĂ€ttre liv och bĂ€ttre och mer jĂ€mlika samhĂ€llen.
JÀmfört med dagens mÄngfald i samhÀllet var Sverige av 1962 Ärs modell mer homogent till sin sammansÀttning. Tidningen Barometern (27/4) citerar ur Svensk statistisk Ärsbok frÄn det Äret. Att fÄ till en "allsidig social sammansÀttning" i skolorna var inte sÀrskilt svÄrt eftersom det inte fanns sÄ mÄnga sidor att ta hÀnsyn till. De flesta mÀnnen var industriarbetare, mÄnga kvinnor var hemmafruar, fÄ var födda utomlands; det fanns 600 personer med ursprung i Afrika och inga frÄn Mellanöstern.
I dagens mer mÄngsidiga samhÀlle krÀvs det stora och skarpa insatser för att ge bÀttre skolor och mera kunskaper och fÀrdigheter till inte minst barn frÄn Afrika och Mellanöstern i fattigsegregerade bostadsomrÄden. VÀgen dit Àr enkel, stor och svÄr: Alla skolor ska ge alla barn goda kunskaper och kompetenser. De flesta skolor i Sverige Àr ocksÄ bra. De flesta elever lÀr sig, utvecklas och trivs pÄ sina skolor.
NÄgra hundra grundskolor i Sverige Àr mycket populÀra och har lÄnga köer. Kösystemet behöver nog reformeras och öppnas upp. Men vore jag utbildningsminister sÄ skulle jag lÀgga den stora kraften pÄ att förmÄ de kommuner och utbildningsbolag som driver de mest framgÄngsrika och populÀra skolorna att öppna en skola till; helst i ett fattigsegregerat omrÄde. DÄ skulle det börja hÀnda saker. För alla.
Widar Andersson Àr chefredaktör pÄ Folkbladet och socialdemokratisk krönikör i Corren.