DÄ skulle det börja hÀnda saker

Att fÄ till en "allsidig social sammansÀttning" i skolorna var inte sÀrskilt svÄrt eftersom det inte fanns sÄ mÄnga sidor att ta hÀnsyn till.

Widar Andersson Ă€r chefredaktör pĂ„ Folkbladet och socialdemokratisk krönikör i Corren. 

Widar Andersson Ă€r chefredaktör pĂ„ Folkbladet och socialdemokratisk krönikör i Corren. 

Foto: Arkiv

Krönika2020-05-02 05:00
Det hĂ€r Ă€r en krönika. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Identitetspolitiken Ă€r jĂ€mlikhetens största fiende. Det Ă€r den tanke som biter sig fast hos mig sedan jag tagit del av betĂ€nkandet frĂ„n "Utredningen om en mer likvĂ€rdig skola" (SOU 2020:28) som slĂ€pptes i början av veckan. 

LikvĂ€rdighetsbegreppet tycks nu helt ha slagit klorna ocksĂ„ i socialdemokratin. Politikens fokus förefaller vara inriktat pĂ„ vilka individer som gĂ„r i vilka skolor istĂ€llet för pĂ„ att alla elever i alla skolor ska ges nödvĂ€ndiga kunskaper och fĂ€rdigheter. Skolans bidrag till ett mer jĂ€mlikt och likvĂ€rdigt samhĂ€lle Ă€r kunskap. LikvĂ€rdighet Ă€r inget verksamhet medel för en sunt jĂ€mlikhetsintresserad reformator. LikvĂ€rdigheten inom skolvĂ€sendet kan faktiskt öka om de bĂ€sta skolorna blir sĂ€mre. 

Den stora tyngden i socialdemokratin Ă€r det kollektiva anslaget: Alla; inte bara nĂ„gra. I utredningens betĂ€nkande ansluts till den romantiserade och lĂ€tt historieomskrivande berĂ€ttelsen om den svenska grundskolans uppdrag och mening nĂ€r den introducerades 1962. Uppdraget var lika stort som enkelt: Alla – Ă€ven arbetarbarnen och Ă€ven barnen som vĂ€xte upp i skolmotarbetande hemmiljöer – skulle fĂ„ fler Ă„r i skolan och mera kunskaper för att kunna skapa sig bĂ€ttre liv och bĂ€ttre och mer jĂ€mlika samhĂ€llen.

JĂ€mfört med dagens mĂ„ngfald i samhĂ€llet var Sverige av 1962 Ă„rs modell mer homogent till sin sammansĂ€ttning. Tidningen Barometern (27/4) citerar ur Svensk statistisk Ă„rsbok frĂ„n det Ă„ret. Att fĂ„ till en "allsidig social sammansĂ€ttning" i skolorna var inte sĂ€rskilt svĂ„rt eftersom det inte fanns sĂ„ mĂ„nga sidor att ta hĂ€nsyn till. De flesta mĂ€nnen var industriarbetare, mĂ„nga kvinnor var hemmafruar, fĂ„ var födda utomlands; det fanns 600 personer med ursprung i Afrika och inga frĂ„n Mellanöstern.

I dagens mer mĂ„ngsidiga samhĂ€lle krĂ€vs det stora och skarpa insatser för att ge bĂ€ttre skolor och mera kunskaper och fĂ€rdigheter till inte minst barn frĂ„n Afrika och Mellanöstern i fattigsegregerade bostadsomrĂ„den. VĂ€gen dit Ă€r enkel, stor och svĂ„r: Alla skolor ska ge alla barn goda kunskaper och kompetenser. De flesta skolor i Sverige Ă€r ocksĂ„ bra. De flesta elever lĂ€r sig, utvecklas och trivs pĂ„ sina skolor. 

NÄgra hundra grundskolor i Sverige Àr mycket populÀra och har lÄnga köer. Kösystemet behöver nog reformeras och öppnas upp. Men vore jag utbildningsminister sÄ skulle jag lÀgga den stora kraften pÄ att förmÄ de kommuner och utbildningsbolag som driver de mest framgÄngsrika och populÀra skolorna att öppna en skola till; helst i ett fattigsegregerat omrÄde. DÄ skulle det börja hÀnda saker. För alla.

Widar Andersson Àr chefredaktör pÄ Folkbladet och socialdemokratisk krönikör i Corren.