En ny granskning från Gröna Bilisters och Riksförbundet för trafik- olycksfalls- och polioskadade (RTP) visar att inte ens var tredje miljöbilsmodell finns med automatlåda, en grundförutsättning för att personer med lättare funktionsnedsättning ska kunna köra dem. Saab är förebilder på området, eftersom alla deras miljöbilar finns som automat, medan Volvo bara har det för de största modellerna och exempelvis Ford och Opel inte en enda miljöbil med automatlåda.
Också den med magrare plånbok, den som bor i glesbygd eller den som har särskilda behov ska kunna välja miljöbil - ingen ska tvingas till en onödigt hög miljöbelastning och dryga notor för allt dyrare bensin! Nu är det lagligt att efterhandskonvertera en befintlig bensinbil till gas eller etanol, vilket öppnar dörren till miljöbilsriket också för den som inte har råd med en ny eller nästan ny bil.
För många personer med funktionsnedsättning är bilen ett nödvändigt hjälpmedel. Att i praktiken inte kunna välja miljöbil innebär höjda kostnader när de fossila drivmedlen rusar i höjden, när fordonsskatten alltmer utgår ifrån klimatpåverkan och när p-avgifter differentieras. Personer vars funktionsnedsättning ställer krav på särskilt utformade fordon är genom det statliga bilstödet också låsta till samma bil i nio år, vilket omöjliggör byte till miljöbil också när det faktiskt finns ett grönt alternativ.
Nu tar vi nästa steg. RTP och Gröna Bilister vill ge personer med särskilda krav på sina bilar rätt att välja en miljöbil. Om bensinversionen finns med automat ska etanol- eller gasversionen också göra det. Vi kommer nu att uppvakta tillverkare, importörer och lagstiftare. Vårt budskap är enkelt: Världen behöver fler miljöhjältar och att byta till miljöbil är ett viktigt steg i rätt riktning, samtidigt som det ger mer pengar kvar i plånboken. Ingen bilist ska vara utestängd från den möjligheten.
Jakob Lagercrantz
Pelle Kölhed