Alla elever ska med

Debatten om skolan fortsätter. Socialdemokraterna IBRAHIM BAYLAN och KENT WALTERSSON skriver att det är lösningarna - inte problembeskrivningen - som skiljer den förra regeringen mot den nuvarande.

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2007-03-29 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vår artikel i Corren (12/3) har skapat debatt. Utgångspunkten för våra ståndpunkter var de krav som dagens ungdomar möter från ett arbetsliv i förändring. Det är tråkigt och oroväckande att varken Karin Granbom, Bengt Olsson eller folkpartistiska ministrar med ett ord bemöter den upprepade kritik som framförts av såväl arbetstagar- som arbetsgivarföreträdare när det gäller försämringarna inom de yrkesförberedande gymnasieprogrammen.

Granbom och Olsson gör i stället ett stort nummer av att vi socialdemokrater inte ser bristerna i gymnasieskolan och att vi borde lyssna mer på LO i dessa frågor.

Låt oss först slå fast att riksdagen hade fattat beslut om en omfattande gymnasiereform vars genomförande förbereddes för fullt ute i landets kommuner och gymnasieskolor. Förändringarna för de elever som läser yrkesförberedande program föreslogs bli omfattande, bland annat skulle en helt ny lärlingsutbildning inrättas och samarbetet med arbetslivet stärkas.

Bakgrunden till dessa förändringar var givetvis vetskapen om att kvaliteten på många av dessa utbildningar var för låg och att avhoppen var alldeles för många. Självklart hade förslagen i propositionen kommit till efter en nära dialog med arbetslivets parter, där LO är en väldigt viktig aktör. Den nya regeringen valde tyvärr att stoppa förbättringarna av gymnasieskolan och införandet av en modern lärlingsutbildning sköts på framtiden.

Du vet mycket väl Bengt Olsson att socialdemokraterna under förra mandatperioden tog initiativ till flera insatser för att förbättra kvaliteten i gymnasieskolan genom att fördjupa samarbetet mellan arbetslivet och skolan. Tillskapandet av Teknikcollege, förbättrade programråd och utbildningar inom smalare byggyrken är några exempel.

Skillnaden mellan oss och regeringen ligger inte i att vi är mer eller mindre kapabla att se skolans problem, utan i hur vi vill lösa problemen.

Vi vill utveckla utbildningarnas innehåll och arbetsmetoderna i skolan så att alla elever lämnar gymnasieskolan med fullgoda kunskaper för att klara sig i samhället och på arbetsmarknaden efter utbildningen. Regeringen vill i stället sänka kraven och målsättningarna och därigenom ge alla elever möjlighet att genomgå utbildningen.

Vi tycker att det är att lura dagens ungdomar eftersom morgondagens arbetsmarknad ställer högre krav på framtidens arbetstagare inte mindre.

Ibrahim Baylan

Kent Waltersson

Läs mer om