Alla skolor ska vara bra skolor

Politiker kan aldrig veta vilken skola som passar den enskilde eleven - därför är friskolor viktiga. Det skriver LINA LARSSON, ANNA ÖNNERED och GABRIELLA LANDERHOLM, Moderat Skolungdom.

Linköping2008-09-04 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I början av 90-talet genomfördes den friskolereform som i dag ger skolungdomar möjligheten att själv välja skola. Detta var en frihet som tidigare endast hade förunnats barn från mer välbärgade familjer men som nu blev tillgänglig för alla Sveriges skolelever. Rätten att få välja skola var en självklarhet för den borgliga regeringen. Politiker kan aldrig veta vilken skola som passar den enskilde eleven.

Trots att över en tiondel av Sveriges skolungdomar i dag väljer att gå i en fristående skola, fortsätter hetsjakten på friskolorna. Unga socialdemokrater menar fortfarande att friskolorna bör förbjudas, precis såsom det socialdemokratiska partiet protesterade när friskolereformen en gång genomfördes. Sedan dess har socialdemokratiska majoriteter systematiskt röstat nej till friskoleansökningar för att protestera mot friheten att bestämma över sin egen skolgång.

Moderat Skolungdom har en annan idé. Vår utgångspunkt är att alla skolor, kommunala och fristående, skall förmedla kunskap enligt läroplanen. Friskolorna fungerar som ett utmärkt komplement till de kommunala skolorna, då friskolorna vågar vara nytänkande och visar på förmåga att anpassa utbildningen efter enskilda elevers behov. Många gånger fungerar friskolorna som en positiv förebild för den kommunala skolan. Här fattas många av besluten av elever, föräldrar och lärare. Dessa är många gånger också mer nöjda än genomsnittet, då både elever och lärare trivs bättre på sin skola. Även elevernas kunskaper är bättre och lärarnas löner högre. Vi ser fram emot att få se ännu fler skolor ge eleverna de bästa förutsättningarna inför framtiden. Det viktiga för oss är inte vem som äger skolan, utan att skolan kan ge en allsidig och riktig undervisning. Med kunskapsförmedling som utgångspunkt är utmaningen att se till att alla skolor är bra skolor, inte bara friskolorna.

Lina Larsson

Anna Önnered

Gabriella Landerholm

Läs mer om