I början av sommaren tog en ny kull lärarstudenter examen från landets lärarhögskolor. En del av dem ska snart undervisa hormonstinna tonåringar, andra stimulera trilskande förskolebarns utveckling. Alla har de en stor utmaning och ett oerhört viktigt uppdrag framför sig: Våra barns framtid, men också landets. För det förtjänar de respekt, beundran och relevanta kunskaper.
Även om alla blivande lärares utmaningar ser lite olika ut är det viktigt att den utbildning de får på lärarhögskolan håller toppklass. Därför är vi emot regeringens beslut att dela upp lärarutbildningen och skapa A- och B-lag av lärare. Vi menar att kopplingen mellan forskning och lärande måste finnas på alla nivåer, och att en modern och professionsinriktad utbildning är lika viktigt för lärare inom förskolan som för lärare för senare åldrar.
Tyvärr anser inte den borgerliga regeringen att även studenter som ska jobba i förskola, förskoleklass och fritidshem och lärare som undervisar i hemspråk redan nu bör ges samma möjligheter som lärare med inriktning mot grundskolans tidigare år att välja studier på avancerad nivå. Vi vill att alla studenter ska ha samma förutsättningar till forskningsbaserad undervisning och möjlighet att forska.
Med tanke på att det i dag råder en akut brist på utbildade yrkeslärare är det också viktigt att ha ambitionen att Sverige ska ha Europas bästa yrkesutbildning. Men då är behovet att utveckla yrkeslärarnas utbildning stort. Utbildningen behöver ses över och anpassas till dagens yrkesliv där förändringarna går allt snabbare. För att yrkeslärare ska ges möjlighet att följa med i utvecklingen måste samverkan med näringslivet öka och yrkeslärare måste få adekvat lärarkompetens. Den socialdemokratiska regeringens satsning på SÄL (särskild lärarutbildning) har i detta sammanhang varit mycket framgångsrik och lärdomarna därifrån måste tas tillvara.
Lärarutbildningen finns i dag på 25 orter och det finns poänger med att ha den spridd i hela Sverige även i framtiden. Steget till högre utbildning blir mindre om högskolan ligger nära. Dessutom ökar kommunernas möjlighet att anställa utbildade lärare. Vi vill varna för en utveckling där utbildningen på avancerad nivå enbart kommer att koncentreras till de större högskolorna och universiteten.
Att göra lärarutbildningen sammanhållen var en central tanke med lärarutbildningsreformen och även om det finns brister i dagens lärarutbildning vittnar många om att den är bättre än före reformen. Det lärosätena verkligen har behov av nu är inte splittring och urholkning utan ett utvecklingsarbete som stöds av kloka politiska beslut, gärna fattade i en bred politisk anda. Lärarutbildningen behöver stabilitet och läraryrket den status det är värt. Oavsett i vilka åldrar de olika lärarna undervisar.
Louise Malmström
Thomas Strand