Frågan om flygförbindelser och Östergötland har i åratal varit ett gissel. Från de stora diskussionerna under 1970- och 80-talen om en storflygplats i Norsholm har debatten svängt till det senaste årtiondets diskussioner om en närmare samverkan mellan flygplatserna i Linköping respektive Norrköping. Klyftan mellan städerna har stundtals förefallit omöjlig att överbrygga trots att båda flygplatserna krävt stora skattefinansierade subventioner.
En avgörande faktor för att det hittills inte gått att komma till en lösning är avsaknaden av en för näringslivet gemensam hållning i frågan. Företag i södra Östergötland har talat sig varma för Linköpingsalternativet och företagen i de norra delarna av länet har förespråkat Norrköping.
Två faktorer har nu ritat om kartan i dessa hänseenden:
1. Det östgötska näringslivet har via Handelskammaren enats om att det ärlikgiltigt från vilken av flygplatserna flygen går från och till. Är man som resenär van att i Frankfurt och London promenera 30 minuter mellan utgångarna blir avståndet mellan våra två metropoler en nullitet.
2. Alternativet är inte längre Norrköping eller Linköping utan om vi över huvud taget ska ha reguljärt utrikes- och inrikesflyg till och från länet.
Handelskammaren har föreslagit att ett gemensamt flygplatsbolag bildas med två landningsbanor i Linköping respektive Norrköping (två terminaler). På så vis kan både person- och fraktflyg ökas. Samtidigt bör Malmen utvecklas till att bli ett flygtekniskt centrum.
19 november uppvaktade Handelskammaren, tillsammans med sex av Norrköpingsregionens största företag, kommunledningen i Norrköping. Kommunen uttryckte i klartext att något måste göras och att Handelskammarens initiativ är väl värt att pröva. Vi är - som vi uppfattar det - överens om följande:
- En utredning startas med utgångspunkt ett bolag med två landningsbanor - terminal Linköping respektive terminal Norrköping - med bussförbindelser sig emellan.
- Ett datum sätts för när utredningen ska vara klar och man är mogen för beslut
Den 15 december genomför Handelskammaren en liknande uppvaktning av Linköpings kommunledning. Det är vår innerliga förhoppning att också Linköping delar den optimism vi känner över att frågan om Östergötlands flygförbindelser äntligen kan lyfta.
Bengt Assarsson och Björn Eriksson, näringspolitiskt ansvariga för Östsvenska Handelskammaren.