Birger Schlaug och Annika Lillemets föreslår att reklamen ska hårdbeskattas för att överkonsumtionen ska begränsas, tillväxten minskas och därmed även skador på miljö, klimat och livsförutsättningar (Corren 8/7).
Men det viktiga är vad reklamen säjer, vilka visioner som är viktiga för människor och vad vi strävar efter att uppnå.
Om tio, tjugo eller kanske hundra år kommer det bara att finnas miljöpartier. Alla andra partier kommer att dö ut eftersom alla budskap och aktiviteter som inte arbetar för en hållbar miljö i balans kommer att dö i förtid - i värsta fall tillsammans med planeten. Att försöka beskatta bort reklamen är dock lika effektivt som att försöka beskatta bort dumhet. Vill ni gå på beskattningens linje för att dämpa överkonsumtion ska ni höja momsen till 2000 procent i stället.
Först när människan har övergett "tillväxten" som grundläggande målsättning för världens ekonomiska system, kommer varaktiga förändringar att bli verklighet. Tillväxten håller på att bita oss i svansen. Hela vår existens bygger på tillväxt. Tillväxt som snart inte kommer att vara möjlig att uppnå.
Enligt dynamiken i populationers uppgång och fall kommer vi, den "starkaste" arten på jorden, att fortsätta växa och lägga under oss alla resurser tills dess att de sinar. Precis som alla andra arter så förökar vi oss och låter vår population växa med tillgång på goda betingelser. Men vi borde vara klokare än lämlarna. När resurser sinar dör populationer ut.
En ny tid kräver nya visioner, nya mål och till sist ett helt nytt sätt att leva. Varför låter vi tillväxten styra oss, när vi vet att den leder till undergång? Vad skulle kunna ersätta tillväxten som människosläktets nya ledstjärna? Pröva lycka. Lycka kräver varken konsumtion eller tillväxt. Om allas övergripande mål var att förbli lyckliga, då kunde vi strunta i tillväxten. Åtminstone behöver tillväxten inte vara ledstjärnan som äter upp våra resurser.
Med en ny övergripande vision skulle mänskligheten bli lyckligare och kanske få några tusen år till på den här planeten. Med reklamens hjälp kan vi få människor att komma till insikt, önska sig förändring och börja agera i linje med sina önskningar. Höjd skatt må ändra den giriges beteende kortsiktigt men människan är ett fiffigt djur, hon kommer snart på sätt att kringgå skatten. Lägg krutet på bra reklam istället, och att få reklamen att arbeta för den goda saken.
Hasse Widell