Nu ska beslut snart tas om projekt som kommer att forma Motala kommuns framtid i många decennier: Bron över Skepparpinan och dubbelspåret. Då det verkar finnas en stark opinion mot nuvarande förslag till dubbelspåret föreslår jag att man gör dem till ett gemensamt projekt. Varför inte en vacker bro över Motalaviken - där tågen går under biltrafiken som på Öresundsbron?
Med start söderifrån kan tågbanan tidigt sänkas ner i ett dike under marknivån, vilket minskar ljudnivåerna för Fålehagen, Dynudden samt hela övriga tätorten där tågtrafiken helt försvinner förutom stickspår till MV med flera. Över bron kan tågresenärer och bilburna få en fantastiskt vacker vy över Motala och Vättern för att på norra sidan återigen hamna under marknivån för minimalt buller.
Utmed riksväg 50 mittemot Luxor och Carlsund finns det möjligheter att anlägga ett nytt resecentrum, med tågbanorna under jord och anslutningstrafik som bussar och dylikt över jord. Då kan Varamon äntligen utvecklas när folk från Mjölby, Linköping, Örebro och ja, stora delar av Sverige enkelt kan ta en dagsutflykt eller en semesterresa till vårt unikt klara vatten. När Linköpings flygplats byggs till blir Motala tillgängligt och intressant för människor från många platser.
Då skapas också ett kundunderlag för en bättre camping, levande affärer och restaurangliv, ja till och med för ett semesterhotell i detta område.
Med Carlsund på andra sidan gatan finns också helt nya möjligheter för studenter i regionen att studera i Motala - och Multisporthallen kan få ny publik.
Tågtrafiken fortsätter sedan i en båge norr om Motala, med gott om mark för att anlägga godsterminaler.
Att koordinera tågtrafiken med Kanaltrafiken går säkert - men nog vore det bättre för både tåg och kanal om ingen koordination behövdes? Trafikpotentialen ökar för bägge, och hotet för årtusendets byggnadsverk, om Banverket skulle vilja öka trafiken i framtiden är borta.
Vad kostar då detta?
Säkert en himla massa pengar. Men det är bättre att betala en himla massa pengar för någonting som blir bra, än en himla massa pengar för någonting som blir dåligt.
De pågående projekten är ju inte gratis, och samordning - rätt skött - kan ge många vinster. Den nya starkströmsledningen, som i dag diskuteras kring Borenshult, kanske också kan samordnas med bron.
Järnvägsprojekt får ju ofta EU-bidrag. Och om detta är möjligt i fallet med Motala har jag inte en aning, men kan någon med kontakter i den världen ändå undersöka saken? Om årtusendets byggnadsverk är hotat så är det kanske ytterligare en grund till EU-stöd för projektet?
Dessa tankar är nedskrivna i ett sent skede. Men ännu har inget börjat byggas, så frågan är: När är det för sent att styra om en tungstyrd skuta till en bättre kurs? Jag hoppas i alla fall att det inte är för sent.
Jan William
AB Motala Båtvarv