Nu har Banverket satt igång med att skövla all växtlighet längs järnvägarna. Med 20 meter breda kalhuggna gator tror Banverket att tågolyckor med träd på ledningar och spår skall avvärjas. Detta tycks motiveras med att det stormar var och varannan dag i Sverige.
Skövlingen medför att "kolfällorna" i växtlighet längs tusentals mil järnväg försvinner. Därför är nu tågresan inte lika miljövänlig som före denna totalt vansinniga skövling av allt som växer vid järnvägen.
Vilken risk för tågtrafiken kan små buskar av sälg, vide, hassel, en och rönn eller hallon egentligen vara?
Hur kan företrädare för kunskap om skogsskötsel ställa upp på detta totalt dåraktiga sätt att gallra bort allt istället för enbart det fåtalet träd som kan vara i riskzonen för kullblåsning?
Har dårskapen blivit allmängods i dagens Sverige?
Under all kritik är att kommunerna tillåtit detta utan att ifrågasätta tillvägagångssättet. Det visar på att det finns inga kunskaper och inget intresse för naturvård i kommunerna.
Arne Bengtsson