Barn har rätt till bra fritidshem

I dag lever många barn isolerade liv och umgås med andra via datorn. Då är det viktigt med bra fritidshem, där barnen lär sig att fungera i grupp. Det skriver Lärarförbundets nätverk för fritidspedagoger genom Jessica Händel, Helena Hedlund och Lena Tillman.

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2007-09-21 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Efter mycket kritik från Skolverket angående kvalitén på kommunernas fritidshem har nu Skolverket kommit ut med Allmänna råd och kommentarer för kvalitet i fritidshem. Råden riktar sig till både kommunen och den personal som arbetar på fritidshemmen och illustrerar hur ansvarsfördelningen mellan kommun och verksamhet ser ut. Det är viktigt att alla kommuner tar sitt ansvar och gör Allmänna råden till ett levande dokument för barn har rätt till bra fritidshem.

Många barn, tre av fyra, går idag på fritidshem och alla dessa borde ha rätt till bra fritidshemsverksamhet. Tyvärr har Skolverket i sina utvärderingar konstaterat att alltför många fritidshem inte håller måttet.

På bra fritidshem har vi lagom stora barngrupper, högskoleutbildad personal och en ändamålsenlig och trygg miljö för alla barn som vistas där.

På bra fritidshem utgår verksamheten utifrån barnens behov. Där lär sig barn att utveckla den sociala kompetensen. Barnens nyfikenhet och idérikedom är vår utgångspunkt, samtidigt som vi strukturerar verksamheten i enlighet med läroplanens mål.

Det viktigaste skälet till att det finns behov av bra fritidshem är ändå de samhällsförändringar som har skett, allt färre barn har en förälder hemma som tar emot dem när skolan är slut för dagen.

På fritidshem får barnen utveckla sig i relationer och konflikthantering, individens utveckling och barnens inflytande och ansvar med mera. Här får barn möta andra barn och vuxna, lära sig social samvaro, normer och värderingar, att lära sig ta ansvar - med andra ord att fungera i grupp.

Men kan inte barn lära sig dessa saker någon annanstans, det gjorde de ju förr i tiden? Numera är det så att mormor som bodde i granngården, inte finns hemma längre, bägge föräldrarna arbetar och barn lever ett alltmer individualiserat liv - de har sitt eget rum, med sin egen TV, sin egen ipod, spelar sitt datorspel ensam i sitt rum och umgås med kompisar via msn.

På fritidshem möts barn och barn, barn och vuxna i ett naturligt socialt samspel. På fritidshem finns fortfarande stimulerande, kreativa lekmiljöer.

Barn har rätt till bra fritidshem där det finns gott om utbildad personal, lagom stora barngrupper och ändamålsenlig trygg miljö där de kan utvecklas till goda samhällsmedborgare.

Jessica Händel

Helena Hedlund

Lena Tillman

Läs mer om