Med ett ökat utbud, tätare turer och bättre service kommer vi få fler människor att åka kollektivt. Det är vår övertygelse när vi nu tillsammans siktar på att få fler människor att resa med kollektivtrafiken. En attraktiv kollektivtrafik förutsätter dock en lagstiftning som gör allt för att underlätta pendlingen och sätter resenären i centrum. Därför är det dags för en ny lagstiftning.
Nya tjänster och erbjudanden är centrala för att fler ska välja att åka kollektivt. Vi ökar nu mångfalden inom kollektivtrafiken genom att den nya lagen tar bort den möjlighet som de regionala trafikhuvudmännen/länstrafikbolagen haft att säga nej till trafikföretag att komma in på marknaden och konkurrera. Vi vill inte begränsa kollektivtrafiken utan utveckla den. Vi är övertygade om att resultatet innebär att det blir enklare och mer attraktivt att resa kollektivt. Detta ger förutsättningar för en bättre arbetspendling som innebär fortsatt utveckling av alla landets delar samtidigt som vi minskar konjunkturkänsligheten.
Kommuner och landsting är de som är ansvariga för att det finns kollektivtrafik. De ska ha goda möjligheter att erbjuda ett system där man tar hänsyn till helheten eftersom hela resan ska fungera. För att stärka kollektivtrafiken tycker vi att det är rimligt att de strategiska besluten om till exempel. utbud, kvalitet och prissättning fattas på politisk nivå.
Människor pendlar idag på ett sätt som inte tar hänsyn till länsgränser. Den nya lagen innebär därför förbättrad regional kollektivtrafik över länsgränserna eftersom den restriktion som idag finns för myndigheterna att organisera länsgränsöverskridande järnvägstrafik avskaffas. Kommuner och landsting ska kunna se till att invånare får en god kollektivtrafik i sin vardag även över länsgräns.
Det här ställer stora krav på den politiska beställarrollen som kommer att bli mer strategisk än vad den är idag. Därför läggs ansvaret i varje län på en särskild regional kollektivtrafikansvarig myndighet. De nya myndigheterna kommer att ha stor frihet att utveckla kollektivtrafiken regionalt utifrån sina egna specifika förutsättningar.
Kommersiella företag måste ges möjlighet att komplettera den busstrafik som det offentliga erbjuder. Regeringen avskaffar därför den begränsning som hindrat företag att köra buss inom länet. Det har funnits farhågor att detta skulle kunna skada ekonomin för kommuner och landsting. Vi menar istället att det är sannolikt att den nyetablerade kommersiella trafiken kommer att komplettera den skattesubventionerade trafiken och kan erbjuda trafik som den offentliga myndigheten valt att inte tillhandahålla.
Utmaningen att utveckla kollektivtrafiken utifrån de nya förutsättningar som den nya lagstiftningen ger, den står branschens olika aktörer inför. För första gången i modern tid finns det goda förutsättningar för att man ska lyckas ta de steg som krävs. Det beror på att branschen uppträder enat och kraftfullt genom att arbeta tillsammans på nya sätt för resenärernas bästa.
ÅSA TORSTENSSON, INFRASTRUKTURMINISTER
ANDERS KNAPE, ORDFÖRANDE SVERIGES KOMMUNER OCH LANDSTING
CHRISTER G WENNERHOLM, ORDFÖRANDE SVENSK KOLLEKTIVTRAFIK