Bättre naturvetenskap och teknik i skolan

Utbildningen i naturvetenskap och teknik kan stärkas i landets skolor. GILLIS PERSSON, ordförande för projektet NTA och verksam i Linköpings kommun, berättar hur.

Foto: Fotograf saknas!

Linköping2008-03-14 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

På TV kan vi nu följa en högstadieklass i Malmö i deras kamp att vända en nedåtlutande kunskapstrend. Det finns anledning att reflektera över hur det står till i den svenska grundskolan. Att byta ut alla lärare, som man gör i TV-exemplet, fungerar förstås inte på nationell nivå. Det finns ingen "quick fix" som kan rädda skolan - det är långsiktigt och högkvalitativt utvecklingsarbete som ger resultat.

Det är lätt att bara se problemen i skolan. Speciellt om man inte befinner sig i den, utan bara tar del av mediedebatten. Låt mig därför få ge ett gott exempel.

Sedan tio år tillbaka driver Kungliga Vetenskapsakademien (KVA) och Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) ett mycket ambitiöst skolutvecklingsprogram tillsammans med ett växande antal av landets kommuner och fristående skolor. Det heter Naturvetenskap och teknik för alla (NTA). Vad är hemligheten bakom framgångarna? Jo, framför allt handlar det om att ge lärarna den kunskap och det kontinuerliga stöd de så väl behöver.

Syftet med NTA är att stimulera nyfikenhet och öka intresset för naturvetenskap och teknik hos både elever och lärare. NTA erbjuder utvecklingsmöjligheter till kommuner och skolor i form av teman i naturvetenskap och teknik. Varje tema är komplett med handledningar för lärare och elever, materielsats för laborativt arbete och utbildningar.

I en ny rapport från Globaliseringsrådet (Insatser för att öka intresset för ingenjörsyrket, Ds 2008:10) drar man slutsatsen att "NTA på ett avgörande sätt främjar såväl lågpresterande som högpresterande elevers resultat."

De utvärderingar som hittills gjorts visar entydigt på positiva effekter och att NTA fungerar i den vardagliga undervisningssituationen.

Själv har jag, som verksam i Linköping, sett stora och små projekt - många med vällovliga syften men få med långvarig effekt. NTA är annorlunda. Därför har jag engagerat mig i programmet och därför gläds jag åt att intresset är så översvallande. Jag hoppas att staten vill ta sitt ansvar och ge oss långsiktigt stöd i vårt arbete. NTA är ett skolutvecklingsprogram som fungerar och som är anpassat till rådande kursplaner. Varje krona som satsas i NTA leder till fler medborgare med en positiv attityd till naturvetenskap och teknik, liksom förståelse för centrala vetenskapliga metoder och begrepp. Kan man tänka sig en smartare investering?

Gillis Persson

Fotnot: För den som är intresserad finns en presentationsfilm att se på NTA:s hemsida, www.nta.kva.se

Läs mer om