Behåll länets flygplatser

Linköping är inte bullrigare än någon annan svensk stad i dess storlek, skriver INGVAR PERSSON, före detta Saab-anställd, i en replik till Lars-Erik Borg

Linköping2008-05-13 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

På Stora torget i Linköping pågår demonstrationerna av framtidsplanerna för Linköping. Där presenteras översiktsplaner, trafikstrategier och konsekvensbeskrivningar. Experter på exempelvis samhällsbyggnad och trafikplanering har medverkat. Det är en genomtänkt presentation av ett positivt framtidsperspektiv för Linköping, som ju är en landsortsstad och centrum för Fjärde storstadsregionen.

Lars-Erik Borg kasserar (7/5) flera tunga bitar av det här framtidsprojektet: Flygtrafiken och Saabs utveckling. Arrogant sågar han Linköpings politiker, som han påstår att Saab har "lurat skjortan av". Ett Saab som, enligt Borg, vill "fortsätta att dränka Linköping i buller".

Det är rent nonsens. En omvärldsmedveten Linköpingsbo torde uppfatta staden som en trevlig, ren och inte särskilt bullrig mellanstor stad mitt i östgötamyllan. Visst är trafikbuller en realitet, liksom bilköer i rusningstrafik på morgonen och kvällen. Men annars är det lugnt. Flygbuller från Saab-fältet kan intermittent dagtid störa lugnet i landningsbanornas längdriktning. Men framtida flygplan blir tystare.

Borg vill dessutom samla all internationell flygtrafik för Östergötland till en enda flygplats. Snabbtåg skulle snabbt kunna frakta resenärerna till Arlanda, Göteborg och Malmö, påstår han. Men Borg tycks ha glömt omlastningstiderna och väntetiderna under dessa resor. Det kommer alltid att var lättast att flyga direkt ut i världen från en närbelägen flygplats. Och storflygplatser som Arlanda avlastas.

Borg anser också att Saabs aktiviteter ska spridas till andra orter. Men sådant kostar.

Sammanfattningsvis ger Borgs förslag intryck av att komma från en småstadsbo som gärna bor i stadsmiljö - men som vill ha det tyst som på landet. Klarar man inte det minimala brus som en stad av Linköpings storlek producerar torde idyller som Vadstena eller Mjölby vara mer intressanta boendemiljöer. Etnografiskt är Linköping, enligt forskare, en idealisk stad: Tillräckligt stor för att allt ska finnas - skolor, universitet, allmännytta och varierat jobbutbud - men också tillräckligt liten för att man lätt ska kunna träffa politiker och myndighetsutövare. Därtill är det nära till det mesta.

Flygkaptenen Lars-Erik Borg borde kliva ur sin cockpit och ta mark i verkligheten.

Ingvar Persson

Läs mer om