Bensinskatt drabbar fattiga

Klimatet är bara ett svepskäl för att driva in högre skatter på bensin, skriver KENNETH WINSBORG, talesman för Bensinskatteupproret.

Linköping2008-11-10 00:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Världsmarknadspriset på råolja har sjunkit kraftigt sedan rekordnoteringarna i somras. Nu kostar oljan runt 2 kronor och 80 öre litern. Men bensinen är fortfarande svindyr i glesbygdslandet Sverige. Vi betalar mellan 11 och 12 kronor litern för bensinen.

Förklaringen är den hemmasnickrade orimligt höga bensin- och dieselskatten som svenska folket inte vill ha men som politikerna i "den stora bensinkartellen" har beslutat om.

Det är djupt orättvist framförallt mot låginkomsttagarna att svenska bilister tvingas betala enormt mycket högre bensinskatt än en miljard andra bilister mc- och scooterförare. Invånare och företag i stora ekonomier som USA, Ryssland, Kina, Indien med flera har bara bråkdelen av vår skatt eller får drivmedlet subventionerat av sina regeringar. Vi måste dessutom ha betydligt lägre skattesatser än de tätbefolkade centraleuropeiska länderna om vi ska kunna konkurrera på rimliga villkor.

Miljöargumenten är bara svepskäl för skatteindrivning. Hur skulle man kunna rädda den globala miljön genom en ren rovdriftbeskattning på 4 miljoner svenska bilar när närmare 400 miljoner bilister inklusive skatter betalar ett literpris som är mindre än hälften av det svenska? Majoriteten av värdens fordonsförare betalar ett literpris som inte ens är 6 kronor.

Naturligtvis inser politikerna att den svenska beskattningen inte påverkar det globala klimatet - det är en "symbolpolitik", som ska "sända signaler". Oklart till vem och med vilken effekt.

Men eftersom denna meningslösa plakatpolitik i första hand drabbar de svagaste i samhället - låginkomsttagare, glesbygdsbor, skiftarbetare, pensionärer - finns det bara ett rimligt krav att ställa: Sänk omedelbart den för höga svenska bensin- och dieselbeskattningen.

Kenneth Winsborg

Läs mer om