Jag håller med Correns huvudledare (2/10) om att det behövs ytterligare satsningar på biogas från staten och även av oss fordonsgasaktörer. Men jag upplever inte de beskrivna utmaningarna att tanka och köra på lokalt producerat miljöbränsle som för stora.
Svensk Biogas har slagit nya försäljningsrekord månad efter månad det senaste halvåret. Mellan augusti och september ökade försäljningen med 20 procent på våra publika tankställen. En fantastisk utveckling som lett fram till stora satsningar på att öka produktionen. I dag jobbar Svensk Biogas för högtryck med att möta den ökade efterfrågan på biogas. I det arbetet ingår också att öppna ett nytt tankställe i närheten av Braskens Bro samt öka kapaciteten vid Gumpekulla i Linköping.
Biogas är det bästa fordonsbränslet ur miljösynpunkt. Men det räcker inte, marknaden måste också välja det bästa för miljön. Det har den gjort i snabbt ökande takt hittills i år. Antalet tankställen har blivit fler och nya planeras kontinuerligt. I dag finns det cirka 100 tankställen över hela Sverige. I vår region finns det 16 tankställen.
Att köra på biogas kräver viss planering om bilen ska köras på gas hela tiden. En full biogastank räcker i cirka 30 mil, beroende på bilmodell. Skulle det ändå inte finnas en biogasmack längs färdvägen finns det en bensintank i alla gasbilar som används fram till nästa tankställe. Med fler tankställen minskar naturligtvis behovet av att köra på bensin.
Med den utveckling vi ser i dag kommer tillgängligheten för biogas att snabbt gå framåt. Tills vi nått ända fram är biogasen det bästa alternativet för dem som vill bana väg för framtidens självklara val.
Christer Setterdahl